Hei! På søndag prøvde jeg MDMA for første gang. Jeg vet selv jeg tok altfor store doser da jeg blandt annet svimet av den kvelden. Prøvde det i trygge omstendigheter. Jeg husker virkelig ingenting fra den kvelden, utenom alt jeg hallusinerte. Hele mandagen sov jeg. Jeg var ekstremt sliten og hadde store smerter. Sov og store deler av tirsdagen, men dro på jobb selv om smertene i kropp (spesielt hjertedunkingen) var helt forferelig. Da jeg våknet opp på onsdagen var mye av smertene bedre, men hver gang hjertet slo er det som om det kommer en slags strøm ut i kroppen og det blir tungt og puste. Det er såpass vondt at tårene triller, noe som skal mye til. Det er nå torsdag, og jeg kom meg så vidt gjennom jobbdagen, da alt jeg vil er å sove for å slippe den forferdelige smerten hver gang hjertet tar et nytt slag. Føler det bare blir værre og værre. Synet mitt har og vært nedsatt siden mandag, så sterkt lys er helt umulig. Øya blinker, blodet pumper, pulsen er fortsatt kjempehøy og det å gå i mer enn 2 minutter av gangen er umulig. Er dette vanlig, og hvor lenge kan disse smertene være?

Kvinne, 18 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Symptomene du beskriver er ikke helt uvanlige etter bruk av MDMA – og det virker som om du kanskje opplever dette spesielt sterkt, sterkere enn en del andre. Dette kan nok ha sammenheng med den høye dosen du inntok. Normalt vil disse plagene være forbigående i løpet av noen dager, i enkelte tilfeller 1 uke eller noe mer, men dersom du mot formodning ikke skulle merke noen slik bedring, kan det være greit å be om en generell sjekk hos din fastlege eller en helsestasjon for ungdom – for å utelukke eventuelle andre komplikasjoner som krever utredning. Husk at helsepersonell har taushetsplikt, også hva gjelder bruk av illegale rusmidler.