Slutte med alkohol

Hei.
Jeg har en lengre periode følt at jeg har et usunt forhold til alkohol å har et problem med å stoppe Når jeg først drikker. Jeg har over lengre tid hatt en del sosial angst problemer. Spesielt rødme problemer som har ført til ag jeg ofte nå drikker mye hvis jeg skal delta på sosiale arrangementer og fester. Dette er veldig slitsomt og har bestemt meg for at det nå er nok!
Er det noen tips på hvordan jeg skal gå frem for å slutte? Ofte merker jeg at det å være alene på kveldene hvis jeg ikke har noe planer ofte ender opp med at jeg sitter alene å drikker mye. En del ganger har jeg også tatt en del kokain når jeg drikker mye som jeg merker ikke akkurat er bra for angsten. Men jeg tar aldri dette hvis jeg ikke drikker alkohol.
Jeg har snakket med moren min om at jeg i perioder drikker litt for mye for å dempe rødmingen og gjøre det sosiale litt lettere men akkurat hvor mye vil jeg ikke si for ikke å uroe henne. Jeg har gått til psykolog tidligere men har ikke fått så veldig mye ut av det. Men jeg er villig til å prøve dette igjen. Har dere noen tips på psykologer eller personen som er å anbefale? Det finnes så mange å velge mellom så ikke alltid så lett å finne den riktige.
Tusen takk.

Mann, 26 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du selv anerkjenner at dette er problematisk, og at du er villig til å få til en endring. En av de tingene vi vil foreslå er nettopp det du er inne på – å snakke med noen profesjonelle. Vi har dessverre ikke anledning til å anbefale én psykolog fremfor en annen – og dessuten er det jo også slik at en psykolog kan være «den rette» for noen, men ikke for andre. Dette handler bl.a. om personlig kjemi. Ettersom det virker som at det er angsten som er tilgrunnliggende for rusbruken her, er det nok dette du først og fremst bør jobbe med. Vi anbefaler deg altså å forsøke å etablere et psykologtilbud igjen, og håpe at du opplever bedre kontakt med en ny terapeut. Vi har god forståelse for at alkoholen gjør det enklere for deg å takle utfordrende sosiale situasjoner, men i lengden er dette sjeldent noen god løsning – det blir kun å utsette det egentlige problemet, fremfor å forsøke å ta det ved roten.