Jeg tar MDMA ofte. Av og til tar jeg det flere dager på rad

Hei. Jeg tar mdma ofte.Av og til tar jeg det flere dager på rad. Begynte smått med mdma ifjor sommer. Nå har det blit flere ganger i uken. Er ikke alltid jeg merker effekten så br og kan ta opptil 6 extezy tabeletter uten å kjenne meg » veldig påvirket» som ellers jeg gjorde før. Har tatt 1 g med mdma. Tar ofte veldig store doser.Men da har jeg merket hallusinasjoner , ser dobbelt og øynene «rister». Vet jo det er veldig mye men spørsmålet mitt er hva skjer med hjernen når jeg tar det ofte ? Kan jeg få skader? Kan de ser det på mr? (skal nemelig på mr snart ikke pga. Rus men annet ) hva type hjelp kan jeg få for å slutte ? Fastlege vet om problemet men har ikke fått noe tlbud om behandling pga. Rusproblemet mitt. Går ellers til psykolog som også vet om problemet mitt. Er det slik att det er normalt å føle seg nummen i kroppen av mdma ? Og ikke føle smerte ?

, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du har noen spørsmål om MDMA. Vi skal forsøke å svare så godt vi kan på det du lurer på.
Hva skjer med hjernen om du tar MDMA ofte?
Mye tyder på at et høyt og regelmessig forbruk av MDMA kan gi relativt langvarige skader i sentralnervesystemet. Man har i dyreforsøk sett at etter flere gangers bruk av MDMA skjer det et fall i produksjonen av serotonin. Dette fører til en redusert aktivitet i de serotonindannende nevroner. Mengden av serotonin i sentralnervesystemet har stor betydning for hvordan vårt humør er og for hukommelsen. Det er derfor mye som tyder på at høyt bruk av MDMA kan gi depresjon og kognitive svekkelser som dårligere hukommelse. Det er imidlertid mer uklart hvor høyt forbruk som skal til for å få slike skader og om disse skadene er varige. Skader i hjernens nervebaner hos forsøksdyr ser ofte ut til å reparere seg etter en tid. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen fra Norsk Legeforening.
Kan man se at jeg bruker MDMA på MR?
Man kan ikke se at du bruker MDMA på vanlig MR. Det er mulig å se aktivitet og derigjennom uvanlig aktivitet eller endringer i hjernens substanser som er typiske ved rusmisbruk ved andre typer scanning, for eksempel ved såkalt PET-scanning.
Hva slags type hjelp kan jeg få for å slutte med MDMA?
Har du rusproblemer, kan du ha rett på hjelp fra det offentlige. Hva slags hjelp du kan få, er avhengig av omfanget på problemet, eventuelle andre tilleggsproblemer, samt hva som vurderes som best for deg. Hva du selv føler du trenger har selvfølgelig også mye å si.  Du kan lese om ulike tilbud, behandlingsformer, varighet osv på siden Helsedirektoratet.no > behandle rusmiddelavhengighet.
Det du kan gjøre nå, er å bestille en legetime, fortelle om ditt rusproblem og bli henvist til et behandlingssted eller en poliklinikk. Hva slags tilbud som er best for deg, er vanskelig for oss å si noe om. Det viktigste er at du er motivert og at du gjennomfører det tilbudet du får. Hva slags tilbud dette skal være, bør vurderes ut i fra hva du selv ønsker og hva du og legen kommer frem til er mest hensiktsmessig og riktig for deg. Du kan se på ulike steder som er en del av spesialisthelsetjenesten på sidene Helse Norge.no. Velg ut fra hvor du bor og hva slags type sted du tenker er passende, og ta dette opp med legen. Du kan også henvises av Nav dersom du allerede er i dialog med dem.
Du kan eventuelt kontakte Helsestasjon for ungdom der du bor, de kan også hjelpe deg videre. Her kan du finne ditt nærmeste kontor.
Er det normalt å føle seg nummen og å ikke føle smerte av MDMA?
Effekten av MDMA er ikke først og fremst smertelindrende. Ved inntak av MDMA øker hjernens nivå av adrenalinnoradrenalin,  dopamin samt serotonin (linker til Store Norske leksikon). Dette er i seg selv ikke smertelindrende, men kan tenkes at fører til at oppmerksomheten avledes fra eventuelle smerter. Imidlertid finnes det forskning som tyder på at MDMA kan ha en smertelindrende effekt på visse type kreftdiagnoser samt migrene, men dette er ikke bekreftet.
Vi håper at vi ga deg svar på det du lurer på. Du skriver at du går til psykolog, men slik vi leser det er dette ikke på grunn av ditt rusbruk. Hvis du sliter med psykiske problemer, anbefaler vi deg sterkt å ta tak i rusbruken din, da så store og hyppige inntak av MDMA kan gjøre deg psykisk dårlig. Store doser MDMA man også gi farlige bivirkninger som overbelastning på hjerte og og kretsløp, som kan føre til hjerteinfarkt eller hjerneblødning. De dosene du skriver at du tar, kan derfor være svært farlig for deg.