Hei.
Vi er en vennegjeng som har en felles venn som sliter med et stort rusproblem, som vi lenge har prøvd å hjelp henne med. Vi har nå innsett at dette er en for stor oppgave for oss å løse, og at hun sitter for hardt i det. Heldigvis ser hun problemet selv og er innstilt på å søke hjelp.
Vi har søkt rundt for å finne den beste plassen for henne, men vi står i et lite dilemma om vi skal velge å søke hjelp i det offentlige eller i det private. Derfor lurer vi på om du kunne gitt oss litt informasjon om hva som er de eventuelle fordelene og ulempene? Da det står veldig lite om dette på nettet. For henne er det viktig å bli rusfri og klare å holde seg slik. Og da vil vi selvfølgelig hjelpe henne med å finne den beste løsningen for henne, som gir henne det største utbytte.
Jeg sender på vegne av min vennegjeng og vår rusavhengige venninne, da hun selv synes dette vanskelig å ordne alene. Håper virkelig at dere vil ta dere tid til å svare på dette, da det er på høy tid for vår venninne å få hjelp.
Med vennlig hilsen
(anonymisert)

Kvinne, 22 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Du sier ikke noe om hva slags rusproblem hun sliter med. Hva bruker hun? hvor lenge har hun brukt det? hvor mye og ofte? osv. Det har veldig stor betydning; f.eks.: dersom det er tunge stoffer over tid, trenger hun kanskje innleggelse. Ved bruk av visse typer stoffer (alkohol, medikamenter, heroin og andre) trenger hun avrusning. Dersom det er cannabis, trenger hun ikke det.Hva, hvor lenge og hvor mye har som du skjønner mye å si for hva hun trenger av hjelp.
Vi kan allikevel forklare hvordan rusbehandling foregår generelt og så kan dere ta stilling ut fra det.
Ditt spørsmål om privat versus offentlig er egentlig litt feil stilt. Det er nemlig slik at det finnes en del offentlige behandlingstilbud og endel private. Men mange av de private har en avtale med staten som går ut på at staten kjøper plasser til pasienter på dette stedet. For pasienten vil det ikke være noen forskjell på disse to, pasienten betaler ikke for behandlingen.
Det finnes også – og dette er kanskje hva du mener med private – steder der pasientene betaler selv, steder uten avtale med staten. Dette er meget dyrt, og det er ingen forskjell i metoder eller personal. Den største forskjellen er kanskje at her trenger man ikke henvisning fra legen, men kan ta direkte kontakt med stedet (og muligens få plass raskere enn ved de offentlige tilbudene). De private stedene er hverken bedre eller annerledes. Vi ville derfor anbefale henne å be om henvisning til et behandlingsopplegg i regi av spesialisthelsetjenesten.
Dere kan lese om ulike tilbud, behandlingsformer, varighet osv på siden Helsedirektoratet.no > behandle rusmiddelavhengighet
Det hun kan gjøre nå, er å bestille en legetime, fortelle om sitt rusproblem og bli henvist til et behandlingssted eller en poliklinikk (alt ettersom hva hun har behov for). Dere kan søke på ulike steder, private og offentlige, som er en del av spesialisthelsetjenesten på sidene Helse Norge.no. Velg ut fra hvor hun bor og hva slags type sted dere tenker er passende og ta dette opp med legen. Hun kan også henvises av Nav dersom hun allerede er i inngrep med dem.
Hun har også rett til fritt behandlingsvalg og dette er noe hun må snakke med sin lege om når hun ber om henvisning.