Rus og salg

Hei.
Vi har en sønn på 22 år som vi mistenker holder på med narkotika og salg.
Vet han har brukt narkotika, men tror det er gått mye lenger nå med bruk og salg.
Han er vanskelig å få fatt i og vet ikke hvor han oppholder seg.
Ønsker at han skal komme seg ut av dette miljøet han er i.
Har dere noe råd som vi kan prøve?

Kvinne, 42 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dere beskriver ikke hva som ligger bak mistanken om bruk og salg, men hvis dere vet at han er i et rusmiljø så er det ofte et tegn i seg selv. Sønnen din er over 18 år og derfor myndig. Da er dere avhengig av at han frivillig snakker med dere når det blir anledning. Dere kan jo prøve å kontakte uteseksjonen der dere bor for å se om de har kontakt med han. Siden dere er pårørende kan det være lurt å kontakte veiledningssenter.no som gratis veileder pårørende til rusavhengige. Dere kan og bruke disse rådene for hvordan man kan ta opp sin bekymring med noen ved mistanke om rus:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes rusbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens rusbruk og evt. psykiske problemer uten å bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «alkoholiker», «nervervrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk rusmidler sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
Vi håper at guiden kan være til hjelp for dere og gjøre det lettere å ta opp et vanskelig tema. Tenk godt igjennom hva dere vil si og formuleringene før samtalen, og la dere ikke avspore under samtalen. Hvis han blir sint, unnvikende, angriper dere eller lignende betyr det ikke at han ikke har hørt hva dere sier og kanskje vil han tenke over det som har blitt sagt. Det kan derfor være lurt å avtale et nytt møte hvis dere tror han trenger tid på å tenke over det dere har sagt.
Hvis han ønsker hjelp for problemet med må han kontakte fastlegen sin som kan henvise han videre til behandling.
Hvis dere ikke får til noen dialog, føler at dere ikke kommer noe lenger og du fortsatt er bekymret, kan dere vurdere om det er noen andre i deres nettverk som kan snakke med han, spørre dem om råd, eller høre hva de mener om saken.
Både han det gjelder og dere er velkommen til å kontakte oss på RUStelefonen 08588 mellom 11-19 hver dag, hvis dere har behov for det.