Rørlegger

Hei !
Jeg har tatt Zopiclone (immovane) 7,5 mg 2 tbl hver kveld siste fem årene !
Jeg har lyst til å trappe med med mål om å slutte helt slutte med disse tablettene. Hvordan går jeg frem og hva menes med en langsom/langvarig nedtrapping ???. Kan jeg få et eksempel på langvarig nedtrapping ? Jeg forventer å bruke vel et år på nedtrappingen.

Mann, 57 år fra Oslo
RUStelefonen svarer
I pakningsvedlegget til Zopiclone/Imovane anbefales det å trappe ned ved avslutning av bruk. I teksten til preparatet Imovane, som har samme virkestoffet, står det som følger i Felleskatalogen; «Opphør av behandlingen kan føre til abstinens, «rebound»-effekt og forbigående syndrom der symptomene som førte til behandling med hypnotika gjentar seg i forsterket grad. Informer pasienten om å redusere dosen gradvis. Risikoen er større etter plutselig avbrytelse, spesielt etter langvarig behandling».
På generelt grunnlag vet vi at jo lengere tid som brukes på nedtrapping, jo mindre vil ubehaget som oppstår som følge av det bli. Alle mennesker er forskjellige så det finnes ikke noe fasitsvar på hva en langvarig nedtrapping er. Ved hver nedgang i dose bør du stå på den til ubehaget er helt borte, før du trapper videre ned.
Er du usikker på hva som er beste fremgangsmåte for deg bør du ta kontakt med legen din, som da kan hjelpe deg å komme helt av med minst mulig ubehag. Lykke til!