Noen å dele med

Hei. Jeg har tenkt en stund på det med ego død. Jeg vet jeg har hatt det. Og tror jeg beholdt det. Alle har jo ego? Det er jo det som gjør en til seg selv. Og det er det som beskytter underbevisstheten. Jeg har vært i en laaaang trip. Hvordan kan jeg få egoet mitt tilbake? Noen anbefalinger av hva jeg kan lese om? Jeg er rett å slett redd for å miste meg selv uten egoet mitt. Har noen opplevd på ego trip at det har tatt lang tid å få det tilbake? Mvh

Kvinne, 25 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Fenomenet du beskriver her – «ego-død» eller «ego-oppløsning» som følge av bruk av hallusinogener (særlig større doser) – er ikke helt uvanlig.
Denne tilstanden kan beskrives som et fullstendig tap av forestillingen om et «selv». Der man vanligvis kan trekke tydelige linjer mellom «meg selv» og «omverden», vil man ved ego-død normalt oppleve denne oppgaven som tilnærmet umulig. Hva som egentlig utgjør egoets fulle natur er et tema som har vært diskutert i utallige filosofiske, spirituelle, religiøse, vitenskapelige og psykologiske kretser, for å nevne noe. Det finnes mange ulike syn på dette området, og ingen entydig fasit – i hvert fall ikke som vi i RUStelefonen sitter på. Hva vi derimot kan si mer sikkert, er at de fleste som opplever denne typen fenomener som følge av bruk av hallusinogener, vanligvis vil returnere til sin opprinnelige normaltilstand etter en viss tid (såfremt man ikke inntar nye doser). Det kan være snakk om timer, uker, måneder – i noen svært sjeldne tilfeller også år. Dette betyr ikke nødvendigvis at hva du opplevde vil være fullstendig glemt – men snarere at det med tiden vil oppleves som gradvis mindre intenst og reelt. Og for å berolige deg: det vil altså høyst sannsynligvis være snakk om dager/uker, ikke år.
Det beste du kan gjøre er nok derfor simpelthen å ta tiden til hjelp, og forsøke å fylle tiden din med konstruktive og positive aktiviteter, og på denne måten flytte din oppmerksomhet bort ifra dine bekymringer. Merk at du bruker setninger som «hva kan jeg gjøre for å få egoet mitt tilbake?», og at du kan beskrives som en 25 år gammel kvinne fra Aust-Agder. Du har et navn, en kropp, en unik livserfaring – disse konkrete knaggene kan være noe som knytter deg til nettopp deg – og dermed også et utgangspunkt for hvordan du skal gjenvinne din fornemmelse av ditt ego. Alternativt kan du også forsøke teknikker som meditasjon, yoga, terapi og lignende, for å få fortgang i denne prosessen. Som du selv skriver i overskriften, noen å dele med er nok et veldig nyttig hjelpemiddel. Det trenger ikke være psykolog eller andre profesjonelle, det kan like gjerne være venner eller RUStelefonen, hvem som helst egentlig som ønsker å lytte og gi tilbakemeldinger og dele erfaringer.