Når en venn sliter med alkohol

Hei!
Jeg har en barndomskamerat som for et par uker siden sendte opp en nødrakett; han tok kontakt med meg og en felles venn og ba oss to om hjelp. Han har en sammensatt problematikk (fysisk gjennom rygg og overvekt), angstanfall (pga tidligere yrke og oppvekst) og har nå kommet dit at han drikker alkohol for å sovne om kveldene. Trolig ikke hver kveld, men 3-4 ganger i uka. Han jobber 100% i en forståelsesfull IA virksomhet. Han ønsker hjelp, men ikke profesjonell hjelp til å takle alkoholutfordringene. Han gjennomskuer moraliserende og instruktive prekener, og det er nok ikke veien å gå.
Vi har lovet å hjelpe gjennom samtaler og de små drypp som handler om kosthold, aktivitet, viljestyrke, fokus på hans to barn (16 og 18, bor hos han som alenefar). MEN, hvordan kan vi hjelpe han med det som trolig er mest kritisk; alkoholproblemet. Er det mulig å få noen tips til fremgangsmetodikk så er jeg svært takknemlig:)

Mann, 46 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Hvis din venn ikke ønsker profesjonell hjelp anbefaler vi f.eks. Anonyme Alkoholikere. Det er en selvhjelpsgruppe som virker bra for mange. Der vil han møte andre som har klart å slutte og som han kan identifisere seg med. Det eneste kravet der er et ønske om å være edru. Du finner møtelister her. AA er helt anonymt, koster ikke penger og er veldig lett tilgjengelig.
Hvis vennen din ikke ønsker å prøve AA kan du (eller han) gjerne ringe oss 08588 (alle dager 11-19), eller ringe Veiledningssenteret for Pårørende til rusmisbrukere på 22 99 34 90 (man-fre 9-15).