metadon og urinprøve

Hei. Jeg går på 40 mg metadon. Jeg er i behandling men hadde perm i helga. I går kveld drakk jeg 80 mg metadon ekstra på kvelden. Da hadde jeg allerede drukket 40 mg på morgenen (min daglige dose ). Jeg lurer på om dette vil vises på urinprøven som jeg må ta kl 20 i kveld når jeg kommer tilbake til behandlingsstedet? Måler de mengde/verdier på metadonen i urinprøve? Prøvene de tar blir sendt inn til analyse. Jeg har spist kulltabletter og vanndrivende og drukket masse vann med sitron for å få det ut igjen. Og har kun tatt ca 20 mg metadon i dag morges. Jeg vil få 4 nye uker med skjerming (uten perm) hvis det oppdages.
Vennlig hilsen «angrer veldig »

Kvinne, 38 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi vil først minne deg på at det kan ta inntil en uke å få svar på denne tjenesten. Dermed vil svaret komme noe sent. Men du kan jo ha det til en annen gang dersom det skulle bli aktuelt.
Laboratorboratoriet kan finne ut hvor mye metadon du sannsynligvis har tatt. I alle fall omtrentlig. Men da må de analysere spesifikt med dette i tankene. Dersom de – som de vanligvis gjør – foretar en vanlig screening av dine prøver, vil de ikke se mengde inntatt. Kun om prøven er positiv eller negativ.
Dersom det oppstår mistanke, kan behandlingsstedet be laboratoriet undersøke dette innenfor en viss tid etter at prøvene ble levert. Da kan de finne ut konsentrasjonen av THC og bedømme omtrent hvor lenge siden det er du inntok cannabis.