Hvordan forholder barnevernet seg til at en forelder (m/ omsorg for barn) får
utskrevet medisinsk cannabis? Kan det bli brukt mot en? Finnes det
retningslinjer?
La oss forutsette at barnevernet ikke har andre anmerkninger/bekymringer til
denne forelderens omsorgsevne.
Takk!

Mann, 40 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi kan dessverre ikke uttale oss konkret om hvordan Barnevernet vil stille seg til dette – simpelthen fordi vi ikke vet svaret sikkert. Dette må nesten komme fra Barnevernet selv. Vi vet at Barnevernet har forståelse for at enkelte er avhengig av å bruke medisiner, og kan fungere godt med dette i hverdagen såfremt den angitte terapeutiske dosen fra lege overholdes – men hvordan dette vil stille seg mht. medisinsk cannabis, er vi simpelthen usikre på.
Hva vi derimot kan si mer sikkert, er at cannabis svært sjelden skrives ut medisinsk i Norge. Vi vet ikke om ditt spørsmål gjelder en reell nåværende situasjon, en situasjon i Norge eller i utlandet, eller en hypotetisk/fremtidig situasjon. Per november i fjor var det kun én pasient i Norge som har fått utskrevet medisinsk cannabis – noe som fremgår i denne artikkelen fra Statens Legemiddelverk. Pasienter som får dette utskrevet i Norge vil være sterkt plaget med smerter, noe som kanskje også vil påvirke Barnevernets vurdering av saken. Igjen er dette noe de selv må svare på, og kun spekulasjon fra vår side.