Marihuana og psykose

Hei. Min sønn i 20 årene omkom i ei fallulykke. Obduksjonsrapporten viser at han hadde 0,017 milligram marihuana i blodet. Vi har fått forklart at han gikk fra helt normal til psykotisk i løpet av kort tid. Han var sterk motstander av sterke narkotiske stoffer, men vi vet at han røkte hasj/marihuana av og til. Kan denne type narkotika føre til akutt psykose? Han har aldri hatt utfordringer med psyken tidligere. Han var glad og lykkelig og hadde ingen form for depresjoner. Det er derfor uforklarlig for oss at han skulle hoppet ut med vilje. Mitt spørsmål er derfor, kan noe i dette stoffet ført til en total personlighetsforandring som førte til denne forferdelige ulykken.

Kvinne, 51 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Først og fremst ønsker vi å kondolere deg med ditt tap. Vi håper du får god oppfølging, hjelp og støtte i tiden fremover.
Vi forstår at du sitter med mange ubesvarte spørsmål etter denne hendelsen. Vi kan nok ikke gi deg et godt svar på hva som kan ha skjedd, men vi kan gi deg noe informasjon om den mulige sammenhengen mellom cannabisbruk og psykoselidelser. Vi har skrevet en artikkel om temaet, som ligger på vår hjemmeside, du kan lese den her.
Du kan også lese om sammenhengen mellom cannabis og psykose i denne artikkelen fra FHI.
Som du kan lese, har man i noen tilfeller sett en sammenheng mellom cannabisbruk og psykose, hos mennesker som er predisponert for denne type lidelser. Ut over dette kan vi dessverre ikke gi deg noe svar på hva som kan ha skjedd med din sønn.
Vi ønsker å tipse deg om noen steder du kan henvende deg til om du trenger noen å snakke med:
Mental helses hjelpetelefon
Selvhjelp Norge
Sorgruppe.no