Jeg er rett og slett nysgjerrig på om dere har mottatt spørsmål om loperamid (f.eks. immodium) som rusmiddel. Loperamid er et opioid som normalt sett ikke krysser blod-hjerne-barrieren (ingen sentralstimulerende effekter) hvilket resulterer i morfin-liknende effekter begrenset til tykktarmen hvor det virker som et antidiarroikum. Til tross for dette har det oppstått en trend i USA der enkelte tar doser opp mot 800 mg loperamid daglig (400 tabletter!) (MacDonald. R et al 2015; Dierksen et al 2015) og/eller kombinerer det med andre stoffer som kan potentiere effekten. Ting kan tyde på at det har alvorlig konsekvenser for helse og kan lede til hjertearytmier og 2 tilfeller av død som følge av loperamidmisbruk er registrert i klinisk sammenheng (Eggleston 2016). Selv om apotek Norge bare selger et begrenset antall per kunde, er det ingen hindringer for vedkommende å oppsøke et annet apotek inntil rett mengde er innskaffet. Er bare litt bekymret for at dette spre seg over i Norge og bli brukt av grupper av mennesker uten tilgang til tradisjonelle opiater – ungdommer spesielt.
—————————————————————————————————————
Dierksen, Jennifer; Gonsoulin, Morna; Walterscheid, Jeffrey P. (2015). «Poor Manʼs Methadone». The American Journal of Forensic Medicine and Pathology. 36 (4): 268–270. doi:10.1097/PAF.0000000000000201. ISSN 0195-7910.
Eggleston, William; Clark, Kenneth H.; Marraffa, Jeanna M. (2016). «Loperamide Abuse Associated With Cardiac Dysrhythmia and Death». Annals of Emergency Medicine. doi:10.1016/j.annemergmed.2016.03.047. ISSN 0196-0644. PMID 27140747.
MacDonald, R; Heiner, J; Villarreal, J; Strote, J (2 May 2015). «Loperamide dependence and abuse.». BMJ case reports. 2015: bcr2015209705. doi:10.1136/bcr-2015-209705. PMID 25935922

Mann, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er en interessant problemstilling du trekker fram her. Per dags dato er det etter vår erfaring lite som tyder på at loperamid-legemidler misbrukes i Norge i noen betydningsfull grad. Dette har sannsynligvis sammenheng med at det nettopp kreves svært høye doser for å oppnå noen rusvirkning, noe som på sikt blir lite økonomisk gunstig, sammenlignet med mer potente opiater/opioider. Loperamid-misbruk er likevel noe som er under Statens Legemiddelverk sin radar, se f.eks. denne artikkelen fra Dagens Medisin. Se også artikkelen Loperamid og misbrukspotensial fra Relis.