Legaliseringsprosesser

Hei, jeg har et par spørsmål angående legalisering av cannabis hovedsakelig. Om dagen virker det som om det blir mindre og mindre stigma rundt stoffene nevnt ovenfor, og vi blir mer og mer enige om at alkohol ofte er et farligere og mer avhengighetsskapende rusmiddel enn nevnte. Personlig forstår jeg og er enig med mye av det som blir snakket om. Overdreven, unødvendig bruk av noe som helst rusmiddel er i mine øyne noe som skal tas tak i på en streng, men trygg og forståelsesfull måte. Vi vet i dag at det har blitt forsket alt for lite på disse stoffene etter at «det bare ble sånn» ( at stoffene er svært farlige for både bruker og pårørende), og jeg mener at dette er en både farlig og stygg konklusjon og ta, spesielt siden det hemmer konstruktiv forskning og definitivt kan påvirke resultater. Så jeg lurer på hva slags forskning som blir tatt med i beregningen i Norge. USA har i de siste årene kjempet for legalisering i flere stater med mange skinnende resultater og mange av konklusjonene ender med at Cannabis som (både rekreasjonelt og medisinsk) ofte blir malt med gullkant. Mange stoffer, men spesielt cannabis fortjener ikke den så overdrevne, ofte massive hyllesten de ofte får, siden rusmidler er et tema med utallige nyanser og ingen brukere deler samme opplevelser og erfaringer med stoffene.
Siden det ikke under noen normal omstendighet er slik at stoffet cannabis er dødelig i seg selv, lurer jeg på hvorfor alkohol (som man kan ta dødelig overdose på og også kan være dødelig over hyppig bruk) er lovlig, fremfor stoffer som virker veldig uskyldige i forhold. Jeg er klar over at kultur står sterkt ansvarlig for dette, da cannabis og mange andre stoffer ikke har hatt en prominent del av norsk kulturhistorie. Men hvorfor velger vi å ignorere og ulovliggjøre stoffer som ved flere tilfeller er bevist å være både latterlig mye tryggere enn det legemiddelindustrien tilbyr og ofte kan ha en svært nyttig, medisinsk effekt på flere lidelser. Vi snakker ofte om nyere forskning og nye undersøkelser, men hvorfor er disse undersøkelsene så sjelden eller aldri helt norske? Er det i det hele tatt spillerom for mange av Norges store hjerner innenfor psykiatrien slipper til og får forsket på dette? I så fall, er det nordmenn som er en del av undersøkelsene eller er det mus?
Litt til sist vil blande inn personlig erfaring. Jeg har aldri brukt noe annet rusmiddel en det som er lovlig og cannabis. At cannabis er ulovlig er for meg, som sliter og har lenge slitt med både depresjon og angst (siden lenge før jeg i det hele tatt hadde prøvd en kopp kaffe) føles veldig trist. Jeg sliter med mye tvangstanker og angstanfall som til nå, av det jeg har prøvd, kun blir dempet av cannabis. Å være høy gir meg muligheten til å observere og meditere over hva som er problemet, det gir meg muligheten til å være mer åpen og ærlig med meg selv. Å ha evnen til å se ting i perspektiv og med nye øyne er det ingen antidepressiva eller annen medisin jeg har prøvd som har gitt meg muligheten til. For meg er det veldig frustrerende at noe som tilsynelatende kun har liten negativ effekt på hukommelse og intelligens (og i svært sjeldne tilfeller kan triggre psykose) skal være umulig for meg å ta i bruk lovlig, når disse to effektene er noe jeg gjerne vil bytte inn for å slippe å gå helt ned i kjelleren. Cannabis for meg er noe som hjelper meg med å holde meg stabil og tilfreds med livet. Jeg er ikke en som har tilknytning til usunne sosiale miljøer der kriminalitet er i fokus, jeg enkelt og greit bare kjøper det jeg føler jeg trenger for å holde meg oppe og motivert i en ellers tung hverdag. Hvis jeg ikke får kontakt med min egen langer må jeg ta i bruk folk jeg ikke stoler på. Jeg er aldri sikker på hva jeg får, om det har blitt laced eller hvordan menneskene som importerer og gror har det. Å røyke cannabis kommer med tung samvittighet også, da jeg vet at arbeidsforholdene får bøndene ikke blir registrert eller regulert og jeg må leve i uvisshet over hva slags hverdag de som lager det jeg bruker har det. Det er tungt for meg å vite dette, men enda tyngre at den norske stat ikke tar grep der grep burde tas. At noe som i utgangspunktet kan bli produsert, solgt og brukt under etiske og trygge forhold for alle parter får muligheten til å skape så mye uro, vold og kriminalitet som ellers kunne vært unngått ved en evt legalisering.

Kvinne, 21 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Her gir du et godt bilde av en situasjon som ganske riktig har mange nyanser, og ikke nødvendigvis tydelige fasitsvar. I utgangspunktet kommenterer ikke vi i RUStelefonen ruspolitiske spørsmål, men vi kan likevel gi deg noen generelle betraktninger rundt det du skriver.
Vi får begynne med begynnelsen. Cannabis (og en rekke øvrige stoffer) ble gjort ulovlig på Den alminnelige narkotikakonvensjon av 1961, som i de kommende årene skulle sette en standard for narkotikalovgivningen i en rekke land på verdensbasis – deriblant Norge. Hva som var bakgrunnen for dette grepet kan diskuteres, men det er nok riktig som du antyder; at cannabis per i dag er forbudt i Norge på bakgrunn av kultur, minst i like stor grad som forskning rundt stoffets egenskaper i seg selv. Til sammenligning har alkohol, som du sier, vært en del av norsk kulturhistorie i lang tid. Når det er sagt så er det tvilsomt at alkohol hadde blitt gjort lovlig dersom det hadde vært et nytt stoff på markedet i dag, og helsemyndighetene jobber kontinuerlig med tiltak for å begrense alkoholkonsumet i Norge, da det jo er et anerkjent faktum at alkohol potensielt kan medføre en lang rekke helsemessige konsekvenser ved hyppig bruk.
Narkotikapolitikk er noe som stadig debatteres i samfunnsrommet, og i den siste tiden har det vært mye aktivitet på denne fronten. På verdensbasis ser man en tendens der stadig flere land reformerer sin narkotikapolitikk i en mer liberal retning, og når det gjelder hvorvidt også Norge vil følge etter, kan vi ikke si annet enn: tiden vil vise. Hva slags forskning som evt. vil være utslagsgivende for en slik lovendring vet vi ikke, men det er ikke usannsynlig at dette i så fall vil baseres på resultater fra lovendringer i andre land, i like stor grad som forskning omkring virkninger/bivirkninger av cannabis i seg selv. Dette er selvsagt kun spekulasjon fra vår side, og ikke noe vi kan fastslå med sikkerhet.
Ettersom dette er en sak som tilsynelatende betyr mye for deg, anbefaler vi at du engasjerer deg politisk – f.eks. vil du i denne artikkelen fra LUHM kunne lese om de ulike partienes cannabispolitikk (merk forskjellene mellom medisinsk bruk, avkriminalisering og legalisering), samt f.eks. i denne artikkelen fra ABC nyheter. Se også regjeringens hjemmesider om norsk narkotikapolitikk, samt Normal Norge sine hjemmesider om norsk cannabispolitikk.