Kreatinin

Hei. Jeg tar urinprøver hos fastlegen min. Da har den vanligvis ligget på 9,12 og 13. Nå sist urinprøve lå den på 20. Hva er årasken til dette? Er det noe som bør sjekkes?

Kvinne, 22 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Kreatinin er et stoff som produseres i kroppen og som skilles ut i nyrene. Det brukes som et mål på hvor godt nyrene våre fungerer. Normalgrensen for unge kvinner er < 20, så du er akkurat over normalverdien.
Forhøyet kreatininnivå kan skyldes flere ting, som f.eks ved urinveisinfeksjon og andre sykdommer. Men, unge mennesker som trener mye kan også få høyere kreatininnivå. Er du bekymret og vil vite mer, så ta kontakt med legen din igjen. En verdi på 20 trenger uansett ikke være tegn på noe alvorlig, selv om det er litt høyt.