Skal jeg konfrontere min sønn på 28 om funn av 2 små blå tbl?

Min sønn er 28 år. Er utdannet maskinist og har jobbet siden han var ferdig på skolen hos samme rederi.  Har fast kjæreste og venner som har litt frynsete rykte når det gjelder illegale rusmidler.
Jeg skulle presse buksa hans i jula og der var det liten pose med to små blå tabletter. Amferamin tenker jeg da. Jeg har ennå ikke konfrontert han, men nå er han hjemme på fri. Skal jeg konfrontere? Jeg har posen. Spent på svar, for jeg kjenner klumpen i magen.

Kvinne, 62 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Du bør nok konfrontere sønnen din, selv om det føles ubehagelig. Det er mange måter å konfrontere på ved mistanke om rusmisbruk. Det beste er å være likefrem og ærlig, å fortelle hva du har funnet, forklare kort hvorfor du er bekymret og spørre om hvilke rusmidler han bruker og eventuelt om han er avhengig.Vi anbefaler deg å ta kontakt med veiledningssenteret for pårørende til rusavhengige. Der er du anonym og vil få god støtte som pårørende.
Ofte forteller reaksjonen til den som blir spurt mye. Går han i forsvar, bortforklarer, blir sint eller er unnvikende? Blir han lettet, erkjenner og forteller oppklarende? Uansett reaksjon så vil du «bryte isen»  slik at det blir lettere å snakke sammen om det i fremtiden, om det blir nødvendig.
Det er ikke sikkert det er amfetamin i pillene, men uansett er det sannsynlig at det et et rusmiddel. Du kan jo ta et bilde av dem med mobilen din og spørre på apoteket.