Kjæreste avhengig av heroin

Hei.
Har en kjæreste som flyttet inn til meg i september, og jeg har etter 1-2 mnd funnet ut at han er avhengig av heroin.
Jeg merket ikke dette tidligere, siden vi da var sammen maks et døgn eller to om gangen og jeg var på jobb, så han ruset seg når jeg enten var på jobb, eller sov.
Så han var alltid på det samme stadiet når vi var sammen.
Jeg ble etterhvert sykemeldt og merket adferdsendring og reagerte på at han låste seg inne på et rom i 5-6 timer.
En dag jeg kom hjem fra jobb, fant jeg han liggende i sengen med alt brukerutstyret liggende åpenlyst ved siden av seg.
Jeg konfronterte han med dette og fikk bekreftet mine mistanker om at han brukte stoff.
Jeg klarer dessverre ikke bo med dette i hus og må forklare det til han på en måte som er pedagogisk og som ikke gjør at livet hans faller sammen, noe mitt er i ferd med å gjøre pga dette problemet. Han gjør en jobb med å trappe ned, men jeg kan dessverre ikke vente til det er over.
Kan jeg være så snill å få et tips eller to på hvordan jeg kan forklare han at han trenger mer profesjonell hjelp enn hva jeg som kjæreste an gi han? Uten å tråkke på hele verden hans?

Mann, 26 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en svært vanskelig situasjon for deg å befinne deg i. Og det er meget forståelig at du ikke ønsker å leve med et rusbruk som er av en slik karakter og som er så omfattende.
Tenk på denne måten
• Det å få beskjed om at dette ikke går er kanskje det som vil hjelpe ham mest, slik kan han kanskje ta mot til seg å gå i behandling.
• Ikke ha dårlig samvittighet, dette er nødvendig og handler om ditt eget og hans beste
• Dersom det er aktuelt å fortsette forholdet må han være 100 % nykter og villig til å vise det
Heroin er svært avhengighetsskapende uansett om han  bruker sprøyter eller røyker eller sniffer det. Dersom han har brukt over en lengre periode, mange måneder og kanskje lengre, betyr det at han er avhengig av stoffet. Det at han bruker sprøyter gjør det enda verre av mange grunner: Han kan bli ekstra avhengig av sprøyte, det oppstår smittefare, mer helsebelastning, større overdosefare osv.
Han trenger nok høyst sannsynlig hjelp til å slutte med dette, ja, men det er ikke din jobb å skulle overbevise ham om dette. Du kan bare hjelpe ham med praktiske ting som å bestille legetime osv. dersom du ønsker det selv. Han må selv se at han trenger hjelp. Når du ønsker å forklare det til han på en måte som er pedagogisk og som ikke gjør at livet hans faller sammen, så skjønner vi godt det. Men spørsmålet er om ikke livet hans allerede er temmelig ute å kjøre dersom han er avhengig av heroin. Da er det ofte snakk om å unngå at livet faller enda mer sammen, eller å finne en måte å komme seg på beina igjen.
Det du kan formidle til ham nå er egentlig to ting. Det ene er at dette er noe du ikke kan leve med og i. Det andre er – dersom du selv ønsker det – at du kan bistå ham med å få hjelp. Du kan si noe i retning av dette til ham: «Jeg forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg, og jeg ser at du prøver å gjøre noe med misbruket. Men jeg kan ikke leve med et så utstrakt rusmisbruk. Det handler ikke om deg som person, men om stoffmisbruket.» Eventuelt kan du også si «Jeg kan hjelpe deg å ordne en legetime og gå sammen med deg til legen og be om hjelp til deg.» Han vil få hjelp temmelig raskt dersom han ber om det.  Kanskje er nettopp det å bli bedt om å flytte en vekker for ham og den beste hjelpen du kan gi ham.
Du trenger forsåvidt ikke å være så veldig pedagogisk. Du må bare formidle til ham at «du må ut fordi jeg ikke kan ha det sånn.» Det er mange gode grunner: sprøytemisbruk kan føre til smitte, heroin er dyrt og kan føre til kriminalitet, han vil kunne bli mer og mer avhengig, han risikerer overdose osv, osv. Men vi tenker at du kanskje ikke skal begynne å ramse opp alt dette og dermed risikere å havne i en slags diskusjon om alt fra prevensjon og avhengighet til hvor mye han bruker og om han klarer det på egen hånd osv.
Dersom du skal gi ham noen dager, bør du være klar over at heroin  er et stoff som kan få mennesker til å gjøre ting de aldri ellers ville gjort (f.eks. ved abstinenser). Når han får vite at han må ut, kan det f.eks. hende at hvis det ligger verdisaker fremme osv., er det risiko for at ting kan bli borte. Vi kjenner ikke ham, men vet at slike ting skjer dersom folk blir desperate. Altså: Gi ham en frist og skal han være alene i leiligheten, pass på verdisaker.
Dersom det er fare for at han havner på gata, er det mulig å kontakte NAV for midlertidig botilbud. Hvorvidt og ev. i hvilken grad du skal involvere deg i å hjelpe med dette, må du selv bedømme. Vi ville anbefale deg å være på tilbudssiden men ikke påta deg å skulle sørge for at han får et husvære (dersom dette kommer opp).
Dersom dere skal ha et forhold videre bør det være på betingelse av at han er 100 % rusfri. Alkohol er et rusmiddel!