Hei!
I det siste har jeg begynt å høre mye om doping i skolegården. Folk på trinnet som dealer, folk som kjøper, folk som snakker om at de ha lyst til å kjøpe osv osv. Imens alle de andre syntes det er kult og spennende, er jeg han som er litt stille fordi jeg blir bekymret. En av vennene mine har fått tak i ett stoff som heter Aderal/Aderol ett eller annet, som skal gjøre at man konsenterer seg mer, og han vil ta denne rett før tentamen. Bør jeg snakke med lærer eller rektor om dette? Jeg er redd for at folk kommer til å oppdage at det er jeg som har sladra, og at de skal bli sure på meg, men jeg har så utrolig lite lyst til at vennene mine skal ende opp med å bli dopavhengige. Det er også en annen elev i klassen jeg kunne tenke å snakke med om dette, fordi jeg vet at hun er en til å stole på. Tenker at det kan være fint å høre hennes tanker om det også, men er litt sjenert og kjenner henne ikke så godt, så vet ikke om jeg skal gjøre det. Hva bør jeg gjøre?
-Gutt 15, 10 Trinn

, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Situasjonen du beskriver her er ikke helt uvanlig, og vi forstår godt at du føler deg litt rådvill. Først og fremst vil vi forsikre deg om følgende: det er ikke slik at alle synes illegale rusmidler er spennende eller interessante; det er mange flere enn deg som er skeptisk til dette, selv om det kanskje ikke oppleves sånn.
En annen ting du bør være klar over, er at du ikke må føle deg ansvarlig på vegne av valg andre tar (eller ikke tar). Vi tenker likevel at det kan være nyttig for deg å snakke om dette med noen av de du nevner – slik at du slipper å føle deg så alene i denne situasjonen. Snakk med læreren din, eller snakk med hun eleven i klassen din, eller begge, eller f.eks. også med dine foreldre. Du kan også vurdere om du vil snakke med vennen din (som har anskaffet Adderall) om din bekymring, så sant du ikke tenker at du er nødt til å snakke ham bort ifra å bruke dette. Det viktigste er at du fortsetter å ta vare på deg selv, og at du gjør fornuftige valg hva gjelder illegale rusmidler for din egen del.