Hei, jeg jobber med en skoleoppgave om narkotika i naturfag. Kunne jeg fått en god forklaring om hva narkotika er, som er lett å skjønne og kanskje noe om hvordan kroppen din reagerer på dette? 🙂

Kvinne, 16 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Hva er narkotika?
Ordet narkotika stammer fra gresk «narkotikos», som betyr «nummende», noe som gjør deg nummen. Ordet finnes igjen narkose og narkolepsi. Fra gresk har ordet kmmet til latin, hvor man «ett narkotikum, flere narkotika». Narkotika er altså flertallsformen av ordet narkotikum. «Stoffer som gjør deg nummen»er hva ordet egentlig betyr.
Men det er mange stoffer vi i dagligtalen kaller narkotika som ikke gjør noen nummen. Det finnes stimulerende stoffer som amfetamin og kokain, og hallusinogene stoffer som LSD og meskalin. Dempende stoffer, som passer til ordets egentlige betydning, er f.eks. heroin og morfin (og mange legemidler).
Når media og andre til daglig snakker om narkotika, menes de stoffene som står oppført på narkotikalisten. Det er mange av dem, omlag 500 stoffer, droger, legemidler osv. Disse stoffene har bare noen få ting til felles i) de står på listen over stoffer som er forbudte å bruke, selge, kjøpe, importere osv, ii) de gir rus (men forskjellig type rus) og iii) de kan være avhengighetsskapende (noen veldig, andre mindre).
Vi har flere svar på liknende spørsmål. Se lenkene https://rusinfo.no/2014/10/narkotika-25/ og https://rusinfo.no/veiledning-til-skoleoppgave/hva-er-narkotika/. Wikipedia har en artikkel om «narkotika» som er helt ok.
Vi i RUStelefonen bruker sjelden eller aldri ordet «narkotika» annet enn når spørsmålsstilleren bruker det. Ordet er ganske upresist og sier ingen ting om de stoffene vi mener. Ett eksempel: Amfetamin er ikke «et narkotikum», det er et sentralstimulerende illegalt stoff. Det finnes mange flere slike eksempler. Vi bruker heller betegnelsen illegale stoffer.
Annen kritikk av begrepet «narkotika»
Blant annet i Tidsskrift for Den norske legeforening fremkommer det kritikk av begrepet, som sies å være upresist og å stigmatisere brukerne. Begrepet «rusmiddel» er å finne i tidsskriftets liste over nøkkelord, mens «narkotika» ikke er det. Også Verdens helseorganisasjon (WHO) mener termen er upresis.
Hvordan vil kroppen reagere?
Som du kanskje forstår ut fra det vi har skrevet, så er det svært få fellestrekk ved alle stoffene på narkotikalisten. Felles for rusmidler, alkohol inkludert, er følgende ting
- de gir en umiddelbar følelse av velvære eller endret bevissthet
- de påvirker kognisjon (tenkeevne) og hukommelse når man er påvirket
- de kan føre til avhengighet, noen mer andre mindre
- de kan føre til skader
Utover dette har stoffene vi i Norge definerer som narkotika lite til felles.