Hej! Jeg er fra Danmark, og arbejder i Oslo. Jeg er metadonafhænig, men har købt min metadon når jeg var i Danmark. 20 ml brug per dag. Nu har jeg fået taget mine metadon i lufthavnen. Så mit spørgsmål er hvor henvenner jeg mig for at få ordineret metadon, eller nedtrapning, hurtigs muglig?

Mann, 52 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Metadon forskrives i Norge gjennom LAR (LegemiddelAssistert Rehabilitering). Det er strenge regler og rutiner for å delta i LAR. For å søke seg til LAR må man henvises av fastlege, eller sosialtjeneste. Det er en prosess som ofte tar tid. Det stiller seg annerledes for de som allerede går lovlig på slike preparater i andre land, men som ønsker å få det foreskrevet i Norge.
I ditt tilfelle bør du kontakte LAR Øst direkte på telefon 23 36 89 00 eller på e-post: marost.postmottak@ous-hf.no. Om du går lovelig på metadon i Danmark kan LAR kontakte rette instanser der, slik at du kan hente din metadon på et norsk apotek. Dette er ikke uvanlig ifølge vakttelefonen til LAR Øst.
Velkommen til RUSinfo!
Vi holder stengt alle røde dager i påsken.
Vi åpner igjen tirsdag 2. april kl 15.
Vi ønsker alle en god påske!