Hasj/ Marjuna

Hei, jeg har en del venner som røyker hasj, Veldig mange av disse har mistet lappen for bil fordi de har blitt tatt med hasj i bilen eller at politiet har mistenkt at de er påvirket, Mitt spørsmål er da, Hvor lenge burde de vente før de igjen kan kjøre bil? flere av disse som ikke har godtatt førekort beslag på stedet har blitt tatt inn til blodprøve, hva skal disse verdiene være for at politiet faktisk kan ta beslag på førekort, ser at flere av disse ender opp som arbeidsledige og går på nav istedenfor og forsatt ha muligheten til å kjøre til jobben sin og dermed beholde jobben! jeg er er enig med politiet at de skal miste retten til og ha førekort hvis de er påvirker i øyeblikket de kjører, men mange av de påstår at du ikke har røyket på flere dager eller at de tok nættings dagen før, men at i blodet vises dette forsatt! Hvor lenge burde disse idotene vente før du setter seg bak rattet igjen?
takker på forhånd for svar 🙂
Mann, 21 år fra

RUStelefonen svarer:
Cannabis kan påvises i blodet i omtrent 12 timer, og opptil flere dager ved vanebruk. Det kan påvises i urin enda lenger. Norsk politi bruker ofte spyttprøver, som kan påvise THC omtrent like lenge som en blodprøve. Det vil si at 12-15 timer bør man hvertfall vente før man kjører bil.
Man kan faktisk miste retten til å inneha førerkort i 6 måneder av gangen hvis man misbruker rusmidler jevnlig, selv uten at man har kjørt bil ruspåvirket. I slike tilfeller er det ikke politiet som fratar førerkort, men fylkesmannen. Dette gjelder for eksempel folk som er i rusbehandling. Dette står beskrevet i Førerkortveilederen.
I Norge har vi som et av de første land, en «promillegrense» for ulike narkotiske stoffer. Cannabis inkludert. Blir man testet positivt vil man minste førerkortet, uansett om føreren er beruset eller ikke. Nedre verdi ligger på 0,004 mikromol THC per liter fullblod og tilsvarer 0,2 i promille. Du kan lese om disse verdiene i denne artikkelen fra Oslo Universitetssykehus. Du kan lese mer om hasjbruk og trafikk i denne artikkelen fra NHI.