Hasj

Da jeg først begynte å røyke hasj var det knapt en gang i måneden til slutt har det blitt en gang i uka. Nylig røykte jeg tre ganger på fire dager, og to dager på rad denne uka. På starten kunne jeg ikke skjønne at folk kunne bruke hasj hver dag, men jeg skjønner hvorfor nå. Har alltid sagt til meg selv så lenge du har kontroll på dette og ikke blir avhengig er det ok. Hva kan jeg gjøre for å trappe ned bruken? Har også tenkt til å prøve andre rusmidler som kokain, lsd, crack eller heroin. Skole går allerede dårlig så hvem kan hjelpe meg?

Kvinne, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du lurer på hvordan du kan trappe ned bruken din av hasj. Vi har skrevet en del om det å slutte med hasj på vår hjemmeside. Du kan bruke disse tipsene for å trappe ned. Du finner også en link til HAP -appen, som er en app som kan hjelpe deg med å trappe ned.
Du skriver også at du har lyst til å prøve andre rusmidler, og nevner flere du kunne tenkt deg å prøve. Du skriver også at du tidligere ikke kunne forstå hvordan folk kunne røyke hasj hver dag, men at du nå forstår det, og siden du spør om råd om nedtrapping, tenker vi at du kanskje synes det er vanskelig å kontrollere bruken. Ut i fra denne informasjonen, anbefaler vi deg å tenke svært godt gjennom hvorvidt du skal prøve andre rusmidler. Hasj er et rusmiddel som er mindre avhengighetsskapende enn både kokain, crack og heroin. Disse rusmidlene er svært avhengighetsskapende, og er noe de aller, aller fleste vil ha problemer med å bruke sporadisk.
Du forteller at skolen går dårlig og lurer på hvem som kan hjelpe deg. Vi lurer på om det finnes noen som kan hjelpe deg på skolen, en sosiallærer eller lignende som kan gi deg litt oppfølging? Du kan også kontakte din nærmeste helsestasjon, du finner helsestasjonen i din bydel på denne nettsiden til Oslo kommune.