Hallo ! Jevnlig testet 2 ganger i uka i 2 x 7 mnd !

Jeg har vært hos legen 2 ganger i uka og avlagt urin prøver og ikke uteblitt en eneste gang ! Dette har jeg gjort i 2 x 7 mnd. I retnings linjer i førerkort saker står det vanligvis et år. Minimum 6 mnd ! Hvor mye er 7 pluss 7 ? Det er lik 14 mnd ! OG ikke en eneste en av disse prøvene har vært positive ! Så ergo har jeg oppfylt min del for å få tilbake sertifikatet. Likevel, avslag ! Det ser ut som å være rusfri ikke er verd prisen etter fem år og avholds. Jeg har mistet gård & grunn. Sosialt nettverk og nå satt på vent til å bli ufør trygdet fordi jeg ikke makter å opprettholde et sosialt nettverk med familie og nære venner ! Er rett og slett inne på tanken på å gi opp og starte opp rus karrieren på nytt, om det er å røyke ei bønne, i ny og ne anses å være en tung rusmisbruker.( Men satt i et rus politisk perspektiv, den berømmelig – ei fjær til ti høns) Men hvorfor stoppe der ? Det er jo en hel haug med stoffer som jeg sikkert kan prøve og leve opp til stemplet jeg tidligere har fått fra det offentlige. Det er liten tvil. Jeg er gjenstand for en rus politisk rettsforfølgelse som allerede for min del har fått stygge konsekvenser. Gi meg et eneste godt argument for ikke starte opp en ny og mer omfattende rus karriere enn den jeg allerede hadde lagt bak meg for fem år siden. Og vær så snill ikke kom med noe usaklig vrøvl om lykken er å være rusfri bla,bla,bla !Lykken er å ha de samme rettigheter som samtlige andre har i samfunnet uten restriksjoner og kontroll funksjoner i over fem år uten å få igjen noe for det annet enn en tupp i ræva og ut av arbeidslivet. Tap av gård & grunn. Miste nettverket og venner som følge av tilbakekall av sertifikatet. Skjønner godt unge mennesker som får tilbakekalt sertifikatet p.g.a noen enkeltstående innrømmelser for bruk av cannabis vurderer selvmord ! Det er bare å lese hva som har skjedd med meg etter tilbakekallelse av sertifikatet for fem år siden…..

Mann, 54 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Først vil vi si gratulerer med å ha holdt deg rusfri over såpass lang tid!
Vi har forståelse for at du er i en vanskelig situasjon, og at du synes ting ser håpløst ut. Vi kan dog ikke uttale oss om den vurderingen din fastlege har gjort, da vi ikke kjenner deg eller omstendighetene dine, og heller ikke hva fastlegen tenker. Dersom du føler deg urettferdig behandlet, kan du sende en klage til pasientombudet i ditt fylke, evt. ta kontakt med norsk pasientforening.
Vi skal ikke mene noe om hva som er lykke for deg, det har du helt rett i. Lykken er noe man selv finner og definerer. Det er leit å høre at du opplever å ha mistet nettverk/venner, som følge av at du ikke har førerkort. Kanskje kan denne henvendelsen være et steg i riktig retning for deg. Kanskje er det grunn til å sende inn en klage? Om det er andre omstendigheter, som ikke kommer fram her, som gjør at du ikke får tilbake førerkortet, så anbefaler vi deg å diskutere dette med din fastlege. Du kan også vise til førerkortforskriften, men det er legen som gjør vurderingen.
Vi antar at dine utsagn om å begynne å ruse deg igjen, og på andre rusmidler, handler om frustrasjon heller enn faktiske planer. Vi tror ikke at rusmidler er kontruktivt for å bygge nettverk, og det vil hvertfall ikke gi deg førerkortet tilbake.
Vi håper dere sammen (du og legen) kommer frem til et resultat som dere begge kan leve med.
Ikke gi opp før målstreken!