Hei!
Jeg var på en fest for noen uker siden, hadde meg en del å drikke men husker det meste. Etter festen gikk jeg på et utested fra 12-03, men hadde ikke noe å drikke her, bortsett fra vann. Jeg satt på med en venninne på vei til narchspiel, men endte heller opp med å plukke en fyr opp å dra hjem til han. Alkoholen var godt på vei ut av kroppen når vi ankom huset hans. Har vært hos han før også, og det ble kommentert at jeg var usedvanlig oppegående til meg å være en fredagskveld. Jeg fikk et lite glass vin servert og det siste jeg husker er at det er tre trappetrinn igjen til kjelleren hvor rommet hans er. Deretter våkner jeg dagen etter, uten klær og merker «der nede» at jeg har hatt samleie. Personen jeg var med har tidligere, eller fortsatt, et forhold til rus i festsammenheng, men utenom det er det ingenting som skulle tilsi at han evt skulle ha dopet meg ned. Jeg har vært der x antall ganger etter en tur på byen og aldri opplevd dette før, ei heller har jeg vært der uten å ligge med han så å dope meg ned for å «få seg» noe burde jo være utelukket. Hva tror dere kan ha skjedd? (Jeg har forresten alltid husket noe fra samleiene jeg har hatt i beruset tilstand, uansett hvor sørpe full jeg har vært, men her er det helt svart).

Kvinne, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å si hva som har skjedd. Vi forstår at du synes det er merkelig at du fikk black out om du nesten ikke drakk fra midnatt og til det ene glasset med vin på nachspiel. Samtidig kan det også være at promillen fikk en oppsving av den vinen, da den jo sannsynligvis fortsatt var ganske høy om du drakk mye på vorspiel. Når det er sagt, så vet vi også at slike tilfeller som oftest handler om at man har fått i seg mer alkohol enn man tålte den dagen. Hvor full man blir og hvor mye man tåler kan variere en del fra gang til gang.
Det eneste man kan gjøre for å være sikker på om man har blitt neddopet eller ikke, er å ta en urinprøve hos legen. Det bør gjøres så fort som mulig etter hendelsen, så nå etter et par uker er det nok uansett for seint til å finne eventuelle rusmidler i urinen din.
Vi legger til at det er straffbart å ha sex med noen som er ikke er i stand til å gi samtykke, for eksempel fordi vedkommende sover eller er overstadig beruset.