Bilkjøring på Subutex og Sobril

Hei????
Jeg har brukt Subutex i flere år uten sidemisbruk og i det siste fått resept av legen på Sobril 10 mg ×2 i tillegg (har brukt dette fast nå i ca 2mnd). Har man lov til å kjøre personbil da?
[innlegget er redigert for å ivareta anonymitet, red.]

, 48 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
I følge Helsedirektoratets helsekrav til personer i LAR står det:
Helsekrav (førerkortgruppe 1) er oppfylt etter ett år med stabil behandling forutsatt
• fortsatt oppfølging og kontroll av forskrivende lege og
• ingen bruk av andre midler som påvirker kjøreevnen
Det vil si at du ikke har lov til å kjøre bil mens du bruker Sobril og bruker Subutex. Fastlegen din forplikter seg å opplyse deg om dette når det foreskrives A- eller B-preparater i tillegg til LAR-medsinen.
Reglene for førerrett på LAR-medsin ble innskrenket den 1. oktober 2016. Mange LAR-pasienter har blitt berørt av dette. Du kan fortsatt søke dispensasjon via fastlegen, men det skal mye til.