Avhengighetsgen

Jeg har brukt tunge rusmidler mesteparten av mitt liv.
Mens vennene mine blei mer og mer hekta og sjuke, så slapp jeg alltid unna det. Litt verking i ledd med en gang, kanskje, men aldri følt fysisk avhengighet eller abstinens.
For å korte ned så tar vi det fra 6mnd tilbake, selv om jeg har rusa meg hardt hele veien.
Jeg har brukt 3-5g med Heroin mer eller mindre hver dag siden i sommer. Og etter noen måneder, si 3, så har jeg bare kutta cold turkey. Uten problem. Som nevnt kan jeg være litt stiv i muskler og ledd helt i starten, men ingenting som hemmer meg fra å ta oppvaska eller gå på butikken. Samma er det med tabletter og annet «minus»-preparater. Hva kan det komme av. Hvorfor opplever ikke jeg det hælvete folk prater om? Har hørt legen prata om noen avhengighetsgen, men jeg prater aldri noe særlig om rus. Er dette noe dere sitter med kompetanse på? Som skrevet; jeg kan bruke store mengder og høye doser med Heroin og tabletter over lang tid uten å føle på dette «hælvete». Da egentlig var yngre så brukte jeg Heroin fra morgen til kveld i en fire år før jeg bestemte meg for å kutte, da var grunnen at det ikke gav meg noe. Det hjalp ikke mot det jeg trengte det for, men jeg slutta på dagen. Uten problemer. Og om det var noen problemer, så var det hvertfall ikke et hælvete. Det var stivhet og kjedsomhet. Aldri noe verre.
Hvorfor er jeg sånn? Jeg er jo glad for det, men det kan føles så jævlig urettferdig.

Mann, 30 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi har aldri hørt om noen som bruker de dosene du beskriver uten å kjenne noen abstinenser utover å «være litt stiv i muskler og ledd helt i starten». Det høres ut som et medisinsk unntakstilfelle. Dersom du forøvrig reagerer som andre på opiater og opioider – blir like rusa som andre – da har vi ikke noen god forklaring. Når du i tillegg sier at dette føles veldig urettferdig synes vi det er litt merkelig. De fleste heroinavhengige ville gitt mye for å ha det som deg. Hvis det du sier er tilfelle vil du være svært interessant for forskere.
Det finnes folk som har opiatresistanse. I Norge er det cirka 100 mennesker som er helt immune mot morfin. Dvs. at morfin overhodet ikke virker på dem. Dette skyldes en genmutasjon. Det er derimot ikke rapportert noen tilfeller i verden som er immune mot fysisk avhengighet (abstinens).
Du beskriver at du har ruset deg tungt i lang tid. Heftig rusbruk vil alltid føre med seg mange ulemper i tillegg til abstinenser. Du er som andre ikke immun mot disse konsekvensene. Heroin er svært vanedannende rent atferdsmessig (mentalt og i handlinger). Det fører lett til «drug seeking behavior». Mange vil nok påstå at det er denne delen av avhengigheten som virkelig koster mye og som gjør at det er så vanskelig å slutte.