Avhengig av alkohol

Hei! Min venn har problemer med alkohol, vi har prøvd og få han til å kutte ned men begynner og bli litt ut av «kontroll». Han drikker hver fredag og lørdag og har en tendens til å drikke oftere enn dette også. Han har også hver helg med seg nye kvinner og klarer aldri og slå seg til ro.. noen tips?

Mann, 20 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det virker som om vennen deres har et høyt alkoholforbruk. Siden han ikke vil høre på dere er det begrenset hva dere konkret kan gjøre. Det er viktig å huske på at det er han selv som har ansvar for sitt liv. Det er han som må velge hva han gjør. Det kan være lurt å vise at dere er bekymret ved ikke å drikke sammen med han, og være ærlig og åpen med han når anledningen byr seg.
Du kan jo fortelle han at dere er der for han den dagen han eventuelt trenger dere. Du kan utfordre vennen din ved å be ham sjekke ut denne nettsiden. Der er en hurtigtest man kan ta for å se på sine alkoholvaner. Kanskje han begynner å reflektere litt da?
Hvis vennen din en dag skulle være mottagelig for å endre på sine alkoholvaner så bør han kontakte fastlegen sin om det. Det finnes en del tilbud for de som trenger hjelp til å endre på sitt drikkemønster. Dere kan også ringe veiledningsenteret for pårørende til rusavhengige. De er dyktige på emnet. Ellers er det bare å kontakte oss for en utdypende samtale.