Amfetamin

Hvor mange ganger kan man ta amfetamin før tenna blir ødelagt? Er sprøyter bedre enn å droppe? Ang.tenna altså? Kjipt med gebiss,kanskje jeg bør få en annen hobby. Hilsen Fjalerbuaren

Mann, 19 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å svare konkret på mengden amfetamin  som må brukes før tennene blir ødelagt. Mulige skader avhenger av en rekke faktorer, slik som tannhygiene, inntak av sukkerholdig mat/drikke, om man har «sterke» tenner, hvor mye og hvor lenge man bruker amfetamin, samt (graden av) naturlig spyttproduksjon. Amfetamin kan i seg selv forårsake skade på skjelett og tenner, men også indirekte på grunn av at man ofte får mindre spytt i munnen ved bruk, og at mange har et usunt kosthold ved siden av. Det er verdt å merke seg at dette ikke skjer med en gang, men over (noe) tid, uavhengig av inntaksmåten.