Alkoholproblem.

Hei. Jeg har vært periodedranker i 6 år og har mistet jobb, kjæreste og barna pga. dette. Nå er jeg så sliten og lei. Men jeg får ikke hjelp og jeg vet ikke hvilket behandlingstilbud som er det riktige. Har dere noe forslag? På forhånd takk for svar. ????

Kvinne, 43 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Så bra at du ønsker hjelp til å få det bedre. Vi er usikre på hva du mener med at du ikke får hjelp, og hva slags vurdering som ligger bak dette. Hvis du har rusproblemer har du rett til å bli vurdert om du er behandlingstrengende. Du kan lese om ulike tilbud, behandlingsformer, varighet osv på siden Helsedirektoratet.no > behandle rusmiddelavhengighet.
Det du kan gjøre nå, er å bestille en legetime, fortelle om ditt rusproblem og bli henvist til et behandlingssted eller en poliklinikk. Hva slags tilbud som er best for deg, er vanskelig for oss å si noe om. Det viktigste er at du er motivert og at du gjennomfører det tilbudet du får. Hva slags tilbud dette skal være, bør vurderes ut i fra hva du selv ønsker og hva du og legen kommer frem til er mest hensiktsmessig og riktig for deg. Du kan se på ulike steder, private og offentlige, som er en del av spesialisthelsetjenesten på sidene Helse Norge.no. Velg ut fra hvor du bor og hva slags type sted du tenker er passende, og ta dette opp med legen. Du kan også henvises av Nav dersom du allerede er i dialog med dem.
Hvis du opplever at legen ikke ønsker å henvise deg til hjelp, eller at du får avslag på henvisningen, kan du kontakte pasient.no – pasientforeningen – for å få bistand.
Du kan også vurdere om du skal ta kontakt med Anonyme Alkoholikere. Dette er ikke behandling, men mange finner svært god støtte i å delta i et slik nettverk. Denne selvhjelpsgruppen er geografisk tilgjengelig og helt gratis.
Vi ønsker deg all lykke til i tiden fremover!