Alkoholbegrensning

Hei! Sliter litt med alkoholen, ikke at jeg drikker ofte, men at jeg ikke klar er å begrense når jeg først drikker. Inni mellom går det greit, men ofte går jeg på en smell.
Jeg holder meg til øl og vin. Men mest øl, for det fyller magen mer, å da Evt at jeg ikke drikker like fort som om jeg hadde drukket vin eller sprit. Drukket som regel vann i tillegg, men drikke ølen som vann også. Sliter i tillegg med en depresjon- og angstlidelser som egentlig bare har blitt værre de siste 5 årene.
Å alkoholen «hjelper» meg å være sosial/klare å takle situasjoner som å dra å møte folk som er fjerne venner/bekjente av meg. Om ikke så klarer jeg ikke gjøre det. Men mest er det angsten som ikker inn. Hva skal jeg gjøre?
Går til psykolog, men jeg vet allerede svaret på ting, så når hun svarer har jeg allerede gitt meg selv det svare fra før av.

Kvinne, 27 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dette er en situasjon som mange nok kan kjenne seg igjen i. Ofte besvarer vi denne typen spørsmål med noen tips og råd for moderasjon. Noen av disse rådene følger du allerede, og det bør du selvsagt også fortsette med. Disse rådene inkluderer:
– Planlegg på forhånd nøyaktig hvor mye du skal drikke, og forsøk å holde deg til dette
– Planlegg også hvor stort tidsrom du skal drikke i, og innta drikken i et jevnt/sakte tempo i overensstemmelse med dette tidsskjemaet (se også vår app Drikkevett her)
– Hold deg til drikke med en lavere volumprosent alkohol, f.eks. øl fremfor vin eller brennevin
– Drikk noe alkoholfritt regelmessig i løpet av drikkeepisoden, f.eks. mellom hver alkoholenhet
– Spis godt på forhånd. Dette vil medføre at mindre alkohol tas opp i blodet, noe som igjen gir deg bedre selvkontroll
– Dersom du drikker ute på byen: la kortet ligge hjemme, og kun ta med kontanter nok til å dekke planlagt inntak
Normalt legger vi også til følgende råd: «alliér deg med vennene dine – fortell dem at du ønsker å begrense inntaket, slik at de blir bevisst på at de ikke skal utøve drikkepress». Men ettersom du beskriver en litt spesiell situasjon her, vil vi snakke litt mer om dette. Du beskriver et liv som preges av depresjon, angst og sosiale utfordringer. Det er bra at du er i kontakt med en psykolog omkring dette, og det vil vi oppfordre deg til å fortsette med. Vi er usikre på hva som er «svaret» når du sier «jeg vet allerede svaret på ting, så når hun svarer har jeg allerede gitt meg selv det svare fra før av» – så dette blir vanskelig for oss å kommentere. Men generelt tenker vi at alkohol ikke er noen god langsiktig løsning for å håndtere problemer tilknyttet angst og sosiale utfordringer. Vi vil selvsagt oppfordre deg til å forsøke å være sosial, og vi forstår at alkoholen gjør dette lettere for deg – men dersom du gjør deg selv avhengig av alkohol for å fungere godt sosialt blant fjerne venner/bekjente, vil dette nok heller være å gjøre deg selv en bjørnetjeneste fremfor en tjeneste. Dette er noe du bør jobbe videre med også i fremtiden, i samråd med din psykolog.