Alkohol misbruk

Hva skal vi gjøre for å hjelpe en 42år gammel familiefar å bli innlagt for hjelp. Han er hard alkoholiker og vil ha hjelp. For hver dag som går er det verre og verre med han, og familie, venner og naboer er snart helt ødelagt av dette. Han drikker alt som inneholder alkohol og må ha. Klarer ikke stoppe. Redd han drikker seg i hjel mens han venter på hjelp. Familien har prøvd lenge å få hjelp, men det er ikke lett. Hvem kontakter vi for å få en plass på rehabilitering for han? Håper dere kan hjelpe. Da vi er desperat nå. Det er vondt for så mange.

Mann, 42 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Ja det er vanskelig å være pårørende til en som skader seg med for høyt alkoholforbruk. Dere skriver at dere har prøvd lenge å få hjelp, men ikke hva slags hjelp og hvordan? Hvis han skal få hjelp på offentlig behandlings-/rehabiliteringsinstitusjon  er det enten fastlegen eller ruskonsulent på NAV som kan søke han inn. Det er også de som sammen med han vurderer  hva slags behandling han vil ha nytte av. På denne lenken til Helse Norge finner du behandlingsinstitusjoner og ventetiden for offentlige institusjonen som tilbyr behandling for alkoholavhengighet.
Det går selvfølgelig også an å ta kontakt med privat behandlingsinstitusjon, da trengs ikke henvisning fra lege eller NAV.