Alkohol

Vi skal ha en presentasjon om alkohol på skolen, og vi har dermed et spørsmål knyttet til dette. Vi lurer på hvorfor alkohol blir fremstilt som det farligste rusmiddelet.

Kvinne, 15 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er ikke alltid lett å si sikkert hvilket rusmiddel som er «det farligste». Hvor farlig et rusmiddel er kommer ikke bare an på stoffets egenskaper i seg selv, men også hvem som bruker det, hvordan og hvor mye det brukes.
Likevel er alkohol et rusmiddel som har en lang rekke potensielle skadevirkninger. Det er også det rusmiddelet som er klart mest brukt i Norge. I rapporten Rusmidler i Norge 2016 kan dere lese om alkoholrelatert sykdom og død (se kapittel 2.11). Alkohol kan også være en indirekte årsak til skade og død, f.eks. dersom man kjører bil under alkoholpåvirkning, eller dersom man utsetter seg for andre farlige situasjoner under alkoholpåvirkning som følge av svekket dømmekraft. Alkohol kan også gjøre enkelte mer aggressive, noe som igjen kan skape voldssituasjoner.
Du kan lese mer om alkohol på våre faktasider om alkohol.