Abstinenser

Hei!
Jeg har gått på Paralgin Forte i noen år nå. Legen min nekter å gi meg mer. Jeg får rett og slett ingenting. Prøver så godt jeg kan å komme meg gjennom hverdagen. Nylig nå fikk jeg brev om at førerkortet skal leveres til politiet. Det ble min straff. Gikk hjertesyk ett år før de fant ut av mine smerter i brystet. Så var det rett til Bergen å blokke ut alle årene. Så avhengigheten er vel ikke min skyld.
Hva har jeg egentlig rett til av medisiner, sånn at jeg kan bli den jeg var før jeg ble syk? Må jeg skifte lege? Går til behandler en gang i uka nå. Jeg har også vært innlagt for avrusning. Men kjenner avhengigheten begynner å ta overhånd, huff huff..

Kvinne, 52 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du har som alle andre rett til nødvendig utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten. Du har også rett på smertelindring.  Legen, alt helsepersonell, er forpliktet til å følge strammere retningslinjer ved utskrivning av vanedannende preparater til pasienter. Ved store doser Paralgin forte blir førerkortet inndratt. Men du kan gå på inntil 180 mg kodein per døgn (= 6 Paralgin forte) og fortsatt beholde førerkortet. Les mer på denne lenken. Dette forutsetter at du ikke bruker andre rusgivende legemidler, f.eks. sovemedisiner, beroligende e.l. og at du er stabil på en dose over tid.
Vis følgende til legen din, det er sitat fra Helsedirektoratets veileder om helsekrav til førerkort:
Kronisk smertebehandling ved opioider
Trafikksikkerheten er lite påvirket ved jevnt serumnivå av opioider gjennom døgnet. Derved får også legemidler benevnt som korttidsvirkende en langtidsvirkende effekt ved kronisk smertebehandling. Denne vurderingen gjelder mest typisk behandling over tid med svake opioider som tramadol og kombinasjonspreparater med kodein og paracetamol. Det er for disse legemidlene et krav at doseringen gir jevn virkning på døgnbasis og dermed kan fylle betingelsen om langtidsvirkende.
Helsekrav er oppfylt dersom
• det er klar medisinsk indikasjon
• det er minst en uke etter siste doseøkning
• det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter
• legemidlene er langtidsvirkende, og
• det har gått 8 timer etter inntak av ekstra dose korttidsvirkende opioid
MERK:
Kodein/Paralgin forte:
Dersom det for å oppnå tilfredsstillende smertelindring kreves mer enn 150 mg tramadol eller180 mg kodein i kombinasjonspreparat, bør man gå over til depotpreparater.
Dersom du ønsker mer informasjon om retningslinjer kan du snakke med fylkeslegen i Rogaland om.
Skifte lege?
Hvis du skifter lege vil journalen følge med fra din forrige lege. Velger du det kan du finne ny fastlege og bytte elektronisk her. Siden du sliter med smerter og tilbakefall til avhengighet, kanskje du skal vurdere å snakke med legen din om en utredning og behandling av begge deler? Det finnes mange smertepasienter med rusmiddelavhengighet som likevel får hjelp til begge deler.
Klage? Hvem kan hjelpe meg?
Dersom du opplever deg urettferdig eller dårlig behandlet, kan du klage til Pasientombudet i Rogaland. Du kan be Pasientforeningen om å se på din sak, de har en del erfaring og kan nok fortelle deg hvordan du best går frem.