Vettskremt under MDMA tur

Hei,
For 2 år siden skulle noen kompiser og jeg ta MDMA hjemme hos han ene som vi hadde gjordt før. Dette var i trygge omgivelser med nok vann, mat og andre ting man skulle trenge. Denne gangen derimot tok jeg med en kompis som ikke hadde prøvd dette før inn i gjengen. Under turen virker det for min del som han ble en helt annen person, utrolig aggressiv og stresset. Dette gjorde meg vettskremt, noe jeg har slitt mye med i senere tid på mange psykiske måter. Ingen av de andre der la merke til noe spesielt, det var kun jeg som merket noe. Har vært veldig forsiktig med noe som helst etter at dette skjedde, å jeg føler meg litt som en svakere person som tåler mindre av alt etter dette. Hva kan dette skyldes? Legen sa det var ett panikk anfall, men det føltes ikke riktig.
Mvh
Gutt som måtte finne ut ting på den harde måten 🙂

Mann, 23 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder bruk av rusmidler, og kanskje særlig hallusinogene rusmidler, vil det finnes store variasjoner mellom hvor godt ulike personer tåler det aktuelle rusmiddelet. Enkelte kan f.eks. ta MDMA uten å oppleve noen betydelige negative virkninger, mens andre er mer sårbare for slike negative konsekvenser. Det virker som om du og vennene dine i utgangspunktet tilhører førstnevnte kategori, mens han siste vennen nok passer bedre i sistnevnte kategori. Hvorfor noen er mer sårbare enn andre er et komplisert spørsmål uten enkle svar, og kan potensielt skyldes en rekke mulige forklaringer. Uansett vil resultatet være det samme: at noen mennesker endrer personlighet under ruspåvirkning.
Når du spør om hva dette kan være – panikkanfall eller ikke – mener du da i forhold til hva du selv har opplevd i etterkant av dette, eller i forhold til hva vennen din opplevde der og da? Nå har vi fortalt litt om vennen din sin reaksjon, og vil derfor si litt om din reaksjon i etterkant av denne episoden. Ettersom vi hverken er leger eller kjenner deg personlig, blir det vanskelig for oss å si noe om hvorvidt dette var et panikkanfall eller ikke – men det er ikke helt usannsynlig. Det kan også tenkes at forklaringen er enda enklere enn som så – at å observere hva rusmidler gjorde med vennen din har «satt en støkk» i deg, som et bilde på hvor mye rusmidler faktisk kan påvirke en person. Kanskje var denne opplevelsen en slags skjellsettende åpenbaring/milepæl for deg, hvor du fikk en dypere forståelse for hva rusmidler kan og ikke kan gjøre. Da er det helt naturlig å føle seg mer engstelig og forsiktig i etterkant, og på sett og vis er det jo fordelaktig å ha en viss sunn skepsis når det gjelder rusmiddelbruk. Vi håper uansett at disse følelsene ikke blir for hemmende for deg, og at du klarer å fungere godt og normalt videre, med eller uten rusmidler.
Dersom du ikke bruker noe mer MDMA vil din tilstand innen kort tid høyst sannsynlig bla akkurat som før. Det er viktig å ikke være for bekymret. Dersom du likevel har behov for å snakke videre med noen profesjonelle om det du opplever, kan du vurdere å oppsøke en psykolog (dette krever henvisning fra fastlege). Du er også velkommen til å kontakte oss igjen for en prat ev chat.