Toleranse og promille

Jeg ble for en tid siden innlagt på sykehus pga gallesteinsanfall. Jeg hadde da drukket en mildt sagt betydelig mengder enheter fra i 2 dager. Det ble tatt blodprøve av meg og resultatet viste hele 3,6 i promille! Jeg følte meg ikke ruset, og sykehuspersonalet opplevde meg ikke som ruset heller! Vet jo godt at det er en enorm promille og jeg skulle egentlig vært bevisttløs eller i verste fall død. Er under behandling og har ikke rørt en dråpe siden da (og ikke skal jeg det heller!)
Men spørsmålet er om toleranse. Jeg hadde før den tid et helt års med avhold av alkohol. Men så begynte jeg å drikke flere ganger i uken gjerne 500 ml 40% sprit + flere enheter med øl, 2-3 dager i uken. Kunne godt ha et opphold på par uker, noen ganger 3 -4 uker før neste inntak. Før det året med avholdenhet hadde jeg gjennom flere år drukket i samme intervall som beskrevet over. Før denne innleggelsen så hadde jeg hatt disse drikke intervallene i ca 3 mnd før en periode på ca 1 mnd før dette skjedde. Hvordan er det mulig å kunne oppnå en så høy promille og ikke føle seg ruset? Flere i min familie er alkoholikere og kan drikke mye mere enn det jeg gjør uten å virke så påvirket. Kan det være genetisk også? Skremmer meg litt at jeg hadde en så høy promille, samtidig tenke så «klart», og alt fra sykehusoppholdet. Jeg er heller ikke fysisk avhengig og har aldri hatt sånne store abstinenser bortsett fra noen skikkelige fyllesyke. Håper dette ikke ble så alt for rotete innlegg og takker for svar.

Kvinne, 28 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er ikke noe enkelt svar på hvorfor du kunne oppnå en så høy promille og ikke føle deg ruset. Det har nok mye å gjøre med at du over en periode hadde drukket temmelig store mengder alkohol og fått økt toleransen din betraktelig. Det kan også hende du følte deg klar, men dersom noen hadde testet deg, ville de nok ha merket at du var påvirket; f.eks. ved sjangling, dårlig koordinasjon osv. Det er også slik at innenfor en drikkeepisode øker toleransen slik at den promillen du har på slutten av drikkeepisoden oppleves mindre berusende enn tilsvarende promille tidlig i episoden.  At du drakk i to dager har her en stor betydning. Noen mennesker tåler også promille bedre enn andre. Her kan kanskje genetikken spille inn noe. Arbeidsminnet i hjernen fungerer ofte greit (man tenker klart) selv om promillen er høy. Vi vil gjerne dele en lenke med deg hvor du finner mye utfyllende og vitenskapelig informasjon om både toleranse og alkoholvirkninger generelt, nemlig lenkesamlingen fra Folkehelseinstituttet om temaet alkohol.