Toleranse alkohol

Hei
Har merket etter hvert at jeg har fått høyere toleranse på alkohol. Lurer hvis man tar en «pause» fra alkohol/ reduserer forbruket, vil da toleransen bli lavere igjen ? eller er dette er varig ?

Mann, 44 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er flere faktorer som avgjør hvor full man er/føler seg. Hvor lenge rusen varer, hvilke forventninger en har til rusen og om en er vant til å drikke, vil påvirke reaksjonene. Dagsform, om du har sovet og spist nok og hvor fort du drikker spiller også inn. I tillegg er det store variasjoner fra person til person. En og samme person kan også oppleve stor variasjon fra gang til gang, avhengig av andre fysiske og psykiske faktorer. Noen mennesker tåler også promille bedre enn andre. Her kan kanskje genetikken spille inn noe. Arbeidsminnet i hjernen fungerer ofte greit (man tenker klart) selv om promillen er høy.
Hvis du drikker ofte er kroppen og hjernen mer vant til alkohol. Dermed skal det ofte mer til før vi registrerer endringer (føler oss fulle). Hvis du tar en «pause» fra alkoholen / reduserer forbruket vil du nok sannsynligvis oppleve at dette vil senke toleransen for alkohol , men det er viktig å være klar over at det er altså flere faktorer som spiller inn når det gjelder opplevelsen av hvordan alkoholen virker.
Vi vil gjerne dele en lenke med deg hvor du finner mye utfyllende og vitenskapelig informasjon om både toleranse og alkoholvirkninger generelt, nemlig lenkesamlingen fra Folkehelseinstituttet om temaet alkohol.