Subutexavgifting

Hvor mye verre er metadon avrusing enn subutex avgifting?
Er nettopp ferdig med å gå av 160 mg metadon og har gått på subutex før men nå får jeg det mot kraftige abstinenser etter 15 år med heroin eller metadon

Kvinne, 29 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
For det første er det veldig imponerende at du har klart å gå av metadon og, slik vi forstår det, kuttet ut heroin også tidligere.
Når det gjelder nedtrapping/seponering på buprenorfin, så regnes det jo vanligvis som lettere enn metadon. Men her er det en del variasjoner fra person til person, hvilke doser som er brukt og hvor lenge. Hvor mye lettere er derfor vanskelig å svare godt på. Det er stadig folk som går helt av og dette viser i det miste at det er mulig.
Uten innleggelse
De rapportene vi har fra de med erfaring er at ned til 3-4 mg – kanskje enda lenger også – kan du gå temmelig raskt uten veldig store utfordringer med hensyn til abstinenser. «Raskt» vil da si et mg i måneden, kanskje et mg på to uker. Når du kommer ned til to begynner du å merke det og da må du enten trappe ned saktere (mindre mengde av gangen) helt til du er nede på 0,2 eller 0,1 mg, eller legge deg inn.
Med innleggelse
Dersom du allerede er lagt inn, pleier man å gjøre det raskere. Dersom du «kun» bruker Subutex i forbindelse med avgiftning – og ikke har gått på det i lang tid – kan du muligens gå ned og av raskere. Hvor raskt du trapper ned, avhenger veldig av om du er lagt inn eller ikke, men dette sier du ingenting om.
Vi ønsker deg i alle fall alt godt på veien og gratulerer deg med den innsatsen du allerede har lagt for dagen. Vi håper du er stolt av det, selv om det sikkert er vanskelig å kjenne på så mye annet enn abstinenser akkurat nå.