rusmidler

hei! jeg er en jente på 11 år. jeg lurer på hvordan rusmidler skader og hvor det blir lagd?
håpe på svar så fort som mulig

Kvinne, 11 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det finnes veldig mange ulike typer rusmidler, som igjen har veldig ulik virkning fra hverandre. Dette betyr at de også kan være skadelige på veldig ulike måter, og at de lages på veldig mange ulike steder. Store norske leksikon skriver noe om «Det globale narkotikamarkedet» som du kan lese om. Men, det finnes altså ikke et kort og enkelt svar på dette. Hvor skadelige rusmidler er kommer også an på personen som bruker det, samt hva, hvordan og hvor mye som brukes.
Vi anbefaler at du går inn på våre faktasider om rusmidler, hvor du finner svar på spørsmålene om skade, og som er tilpasset hvert enkelt rusmiddel.