psykiatri

Jeg bare lurer på hvorfor psykiatere er den desisdert dårligste yrkesgruppen i helsevesenet.De som burde har utdanning og kunnskap om psykiske problemer, bruker heller jobben sin til å bryte folk ned.0 støtte, nedlatende holdninger, negative og aggressive kommentarer.
Almennleger og psykologer ser sammenhneger, psykiatere fornekter alt som har med somatisk helse å gjøre.Smerter ol er en ikke sak.Medikamenter skal ikke brukes, om så, er det livsfarlige medisiner med store bivirkninger.
Hvordan skal man unngå å komme i kontakt med slike, og hvem kan gjøre jobben?
Ille at dekan holde på, en yrkesgruppe vi hadde klart oss uten.Dersom målet er behandling av syke.Men det er det dessverre ikke.

Kvinne, 60 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er leit å høre at du har dårlig erfaring med psykiatere, men fint at du opplever allmennleger og psykologer som noe positivt. Psykiatere har jo gått en annen skole og har nok en tilnærming som er noe annerledes enn for eksempel psykologer. Det er sikkert flere som har opplevd dårlige møter med denne yrkesgruppen, samtidig som det er mange som også har gode erfaringer. Psykiatere er jo som folk flest; forskjellige. Og noen har man god kjemi med, andre ikke.
Vi kan ikke gi deg noe godt råd for hvordan man skal «unngå å komme i kontakt» med psykiatere. Er du i en slik posisjon at du trenger hjelp fra psykisk helsevern, kan det være vanskelig. Du har dog rett til å utrykke behov for å snakke med en psykolog fremfor en psykiater, men når det gjelder medisiner må det en lege til, og da som oftest en psykiater.