Oxycontin/ Oxynorm

Hei!
Blei operert for en araknoidal cyste i hodet, som var ganske stor! Den presset på både hypofysen og den ene synsnerven. OP var den 19. januar, og blei utskrevet fra Haukeland 1 uke seinere (25.januar). Da hadde jeg en døgndose på 60 mg totalt, 30×2. Og oxynorm ved behov!
Er per dags dato på en døgndose på totalt 15 mg! 5mg om morgen og 10mg om kvelden.
Jeg lurte på hvordan jeg kan legge en best mulig nedtrappingsplan for å bli helt kvitt oxycontinen i første omgang, for så å seponere oxynorm itillegg….?
Begynte med disse 2 opiatene ca. den 19. januar og nå har det snart gått en måned. Det er jo veldig gode preparater mot smerte og har hjulpet meg innmari mye, men jeg føler at jeg liksom ikke trenger så sterke medikamenter lenger og vil gjerne kvitte meg med disse før jeg evt blir avhengig!
Som sagt døgndosen er nå på 15 mg (nedtrappet fra 60mg til 15mg på egenhånd) Trenger bare en god plan for å bli kvitt de siste 15 mg med oxycontin, for så å seponere oxynormen også…
– Mulige bivirkninger jeg kan forvente når oxycontinen er helt ute av kroppen?
– Abstinenser/kramper? Mulig å få noe beroligende av fastlege for å hindre/ dempe dette?
PS! Går tillegg også på 25 mg sobril mot uro, men den har vi kontroll over:)

Mann, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi vil anbefale deg å snakke med lege om å få laget en nedtrappingsplan som er tilpasset deg; dine behov, din fysikk og dine øvrige medisiner. Både oxynorm og oxycontin er opioider, og det er ikke sikkert at du vil oppleve veldig kraftige abstinensplager så lenge du går på den ene. Legen kan hjelpe deg å tilpasse dette på best mulig måte.
Generelt er det slik at jo saktere du trapper ned, jo mildere vil abstinensene bli. Hvor kraftige abstinenser man får kan variere fra person til person, men vanlige symptomer kan være: kvalme, diarè, (kald)svetting, muskelsmerter, skjelvinger, rastløshet, slapphet og dårlig matlyst.
Når det gjelder beroligende for å dempe eventuelle skjelvinger er dette også noe du kan snakke med legen om hvis og når det blir aktuelt.