Narkoman – tilbakefall

jeg lurte på hva som er forsjellen om tilbakefall hva gjør man da ? hvor lenge kan man etter du sluttet narkotika få tilbake fall jeg har vert narkoman i 28 år. samboeren min har kunn gått i 4 år på narkotika,hvor ofte kan han få tilbakefsll

Kvinne, 43 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er ingen fasitsvar på spørsmålet ditt.
Tilbakefall til rus kan egentlig skje både ofte, av og til og/eller sjelden. Det å ha lang rusfri tid, er ingen garanti mot at tilbakefall kan skje. Samtidig vet vi at jo lenger man har klart å avstå fra rusmidler, jo fjernere blir rusen og veien til tilbakefall, samt at erfaringene man etter hvert får ved å leve rusfritt gjør det «enklere» å leve uten rus. Det som imidlertid er viktig, er hva man gjør med sin livssituasjon og tankegang. Er man bevisst hva som er årsaken(e) til at man ruser/ruset seg, hvilke triggere for russug har man, hvilken erfaring har man med tilbakefall? Da er man kanskje også bedre rustet for å stå i mot rusen.
Det er også mange som trenger å finne ut av hvem man er som person, når rusen er borte. Hvis man har ruset seg fra tidlig alder, har man kanskje gått glipp av en naturlig utvikling og rett og slett trenger å lære seg hva det vil si å ikke ruse seg. Alt fra rutiner til hvordan man betaler en regning.
Veiene ut av avhengighet kan være like forskjellige som veiene inn i avhengighet. Noen ganger finner man sin egen vei, andre ganger kan det være nyttig å se på hva andre har gjort og lære av det.
Det er ikke uvanlig med tilbakefall, spesielt i den første perioden etter at man har valgt å slutte å ruse seg. Noen går til og med så langt at de mener at tilbakefall er en naturlig del av prosessen med å bli nykter. Uansett så er tilbakefall noe man kan komme ut av igjen, samt lære noe av.
Hvis det er slik at man har hyppige tilbakefall, så er det kanskje slik at man ikke er helt ferdig med å ruse seg i utgangspunktet og at man snakker om periodisk (mis)bruk.
Veldig mange som sliter med rusavhengighet ruser seg på følelser, både gode og dårlige. Utfordringen blir å håndtere følelser uten å ty til rus. Det er ikke nødvendigvis enkelt, og mange trenger profesjonell hjelp til dette. For noen, så handler det rett og slett om å avslutte kontakten med et rusmiljø og/eller å flytte til et annet sted. For andre kan det å finne seg en rusfri partner eller få seg en meningsfylt rusfri aktivitet, være utslagsgivende for å forebygge tilbakefall.
Det å få erfaringer med å leve rusfritt gjennom gode opplevelser, skjerme seg for triggere, samt ha noe som gir mening i livet – det er utvilsomt noe som er med på å redusere tilbakefall.
Det er mange som har slitt med rusproblemer og avhengighet som i dag lever gode og fullverdige liv, uten rus – med eller uten tidligere tilbakefall. Det er altså mulig å bli helt rusfri.