LSD Allergi ?

Hei. Jeg tok LSD i går, og i det effektene begynte å komme kjentes det ut som det rant en metall/blodsmakende væske rundt i munnen min. Jeg sjekket inni munnen og det var ingen ting der. Når effekten var ferdig var tunga mi ganske hoven, halsen hoven, og jeg hadde en rar følelse i svelget. Vet dere hva dette kan være ? Er jeg allergisk mot LSD?
Takker for svar, hilsen mann 18

Mann, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke kjent med at LSD skal kunne utløse allergiske reaksjoner. Men hva vi vet er at LSD frigjør histaminer i systemet ditt, som i høye konsentrasjoner kan forårsake allergilignende reaksjoner (histaminer er stoffer som kroppen skiller ut for eksempel i forbindelse med betennelser og allergiske reaksjoner). Enkelte er mer sårbare for slike reaksjoner enn andre.
Det kan derfor hende at det finnes en sammenheng her – selv om dette altså kun er spekulasjon fra vår side. En annen mulig teori er at det ikke var selve LSDen du reagerte på, men snarere noe i papiret det ble administrert på.
Hva du evt. kan gjøre er å kontakte din fastlege og be om en allergiprøve – dersom du har noen påviselige allergier, kan kanskje dette hjelpe til med å oppklare hvorfor du reagerte på denne måten av LSD.