Kloroform

Var på en handletur for et par dager siden og endte opp med aceton og klorin.for noen mnd siden kom jeg over en video på youtub som viser åssen man lager dette. Blandte kloron med aceton og satt igjen med en rikelig mengde kloroform.jeg sliter veldig med søvn og har gått på apodorm og rohypnol i ca 13år.etter jeg sluttet og gå til legen for og få min måntlige resept så har søvnen blit helt rar.får marrerit og sover ikke mer en ca 2timer pr dag.så jeg tenkte at kloroform burte få meg i søvm ganske så raskt og jeg slipper og dytte i meg mengder med bemzodiazepiner.det jeg lurte på er om kloroform er mer skadelig en benzo? Evt hvilket skader kan det gjøre på kroppen i forhoød til benzo? Har ikke prøvd kloroformen enda siden jeg er veldig usikker på om det er bra eller farlig og holde på med.

Mann, 30 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det korte og generelle svaret på spørsmålet ditt er: ja, kloroform er potensielt langt mer skadelig enn benzodiazepiner. Kloroform ble riktignok opprinnelig benyttet som et bedøvelsesmiddel – men denne praksisen har blitt avviklet for lenge siden, ettersom det medførte nettopp en lang rekke mulige alvorlige bivirkninger. Disse bivirkningene inkluderer i ytterste konsekvens hjertearytmi, pustestans, koma og skader på indre organer. Vi vil altså anbefale at du unngår å bruke kloroform som sovemiddel, men at du heller avtaler en ny time med legen din for å diskutere videre behandling av dine søvnvansker.
Du kan lese mer på våre faktasider om gasser, løsemidler og sniffestoffer.