Hjerteproblemer

Hei jeg lurer på om det kan være sånn at hvis man slutter ganske brått etter en 2-3 år av å røyke hasj, også etter en uke eller 2 røyker igjen, kan man ta få hjerteproblemer av det? opplevde noe ganske uvanlig med hjertet mitt, men vet ikke om det skjedde fordi jeg kanskje tenkte for mye på hjertet mitt ettersom jeg ble ganske så påvirket etter 1 uke uten. smerter, stikking i hjertet og uvanlig pumping, både fort og noen ganger veeeldig sakte.

Mann, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Cannabis gir økt hjertefrekvens når du er påvirket og kan gi hjerterytmeforstyrrelser hos noen (under rusen). Disse kjenner du nok bedre etter et opphold. Du merker alle virkningene av cannabis bedre etter et opphold. Når hjertefrekvensen endres under rus, kan noen bli bekymret og få reaksjoner som angst eller panikk. Disse reaksjonene er ikke farlige, men kan være svært ubehagelige.
Det du opplevde kan også ha helt andre årsaker enn cannabis og du bør derfor kjenne etter hvordan hjertet ditt er i normaltilstand.
Vi har to generelle råd til deg
• Dersom bruk av cannabis koster mer enn det smaker, så er det naturlig å vurdere om det er verdt å bruke det
• Dersom du er bekymret for hjertet ditt, kan du teste dette hos legen.