Hjerte og hasj

Hei!
Jeg røyket før hasj opptil flere ganger i uken, nå har jeg trappet ned og i de siste gangene jeg har røyket har jeg blitt svært var på hjertet mitt. Ikke alltid ujevn hjerterytme, men at jeg bare kjenner veldig godt at hjerte er der. Dette kjenner jeg også når jeg er edru noen ganger, og det føles ubehagelig. Er dette normalt?

Mann, 19 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig at enkelte opplever denne typen fysiologiske abstinensreaksjoner etter å ha kuttet et regelmessig forbruk av cannabis. En slik regelmessig bruk vil på sikt påvirke ditt blodtrykk, hvorpå kroppen etterpå må gjennomgå en viss omstillingsprosess tilbake til normalen. Hvor lang tid dette vil ta er ganske individuelt, men for sikkerhets skyld bør du oppsøke helsepersonell for å utrede dette dersom du ikke merker noen forbedring i den nærmeste tiden. Husk at dette jo også kan skyldes helt andre faktorer, som kan være godt å få eliminert og utredet mer grundig.