Hasj, eller noe mer?

Søsteren min på 19 år røyker hasj opp til flere ganger i uka vet jeg. Moren min bryr seg ikke (hun er alkoholiker) men min far som jeg bor med er veldig bekjymret for at hun tar noe langt mer farlig enn hasj. Jeg vet godt hvordan hasj lukter. Søsteren min og hennes ting lukter vondt, hun dusjer og vasker klær som vanlig, men det er fortsatt denne vonde lukten, jeg klarer ikke å forklare den, men jeg vet at det ikke er hasj lukt.. Kan det være noe annet? Hva slags dop har vonde lukter, og hvordan lukter de? Hun er konstant sliten, veldig urimelig og har bråe empsjonelle svingninger.. hun gråter og blir sur for hver minste ting. Jeg tror hun lider av en slags personlighets forstyrrelse eller lignende som moren min gjør. (Moren min har ingen diagnose, men jeg tror hun har personlighetsforstyrrelse) Det er veldig vanskelig og forholde seg til, både for faren min og meg.. Er det noe jeg kan gjøre eller si? Jeg er litt desperat.

Kvinne, 16 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er veldig forståelig at du er bekymret for søsteren din. Hun har nok en del utfordringer, både når det gjelder rus og andre ting. Det som gjør situasjonen enda verre for henne, er at at hun er sårbar både på grunn av sin unge alder (19 er tross alt ganske ungt) og grunnet moren deres sin situasjon som sikkert har påvirket henne også. Du er mindre sårbar og virker mer sterk. Det er viktig at du balanserer mellom det å hjelpe søsteren din på den ene siden og det å ta vare på deg selv på den andre. Hvis søsteren din er i et rusmisbruk, er det lite du kan si som vil få henne til å plutselig endre seg. Hun er selv nødt til å se at dette er noe hun må gjør noe med. Vi tror det kunne vært veldig stor hjelp for deg å snakke med noen for å få ut frustrasjon og dele bekymring. Kors på Halsen er et bra tiltak. De sier om seg selv «Kors på halsen er et sted, driftet av Røde Kors, hvor alle opp til 18 år kan ringe, maile eller chatte og ta opp det som er viktig for dem. Hos oss får du snakke med en voksen du kan stole på, og som ikke kan se hvem du er. Du kan fortelle om alt, både de gode tingene og det du synes er vondt og vanskelig. For livet blir faktisk litt lettere når du har noen å snakke med!» Ta kontakt med dem!
Du og faren din kan kontakte Veiledningssenteret for pårørende og snakke med dem om hvordan det er for dere og hvordan dere sammen kan bli mindre bekymret. Det finnes hjelp for søsteren din, men hun må selv velge å ta den imot. Du kan f.eks. gå inn på en side som heter hasjavvenning.no og kanskje også ringe dem selv for å snakke om hvordan det er å være i din situasjon (søk under fanen «kontaktinfo/nettverk/kommuner» til høyre på menyen oppe og se om det er en kommune nær deg som har det).
Snakk evt. også med en helsestasjon for ungdom, eller ring oss og prat så kan vi gi deg flere råd. Det er anonymt å ringe oss.
Mange av de reaksjonene du beskriver hos søsteren din kan godt være et resultat av cannabisbruk (hasj og marihuana). Dersom hun bruker det mye, kan hun fort bli irritabel og humørsyk (når hun ikke har røykt), og fjern og uoppmerksom når hun har røykt. Disse tingene vil gå over om hun slutter. Men dersom hun har en personlighetsforstyrrelse vil dette gjøre henne mer sårbar for de negative konsekvensene.
Lukter:
De rusmidlene som lukter mest, er alkohol og marihuana. Alkohol vet du hvordan lukter, så det trenger vi ikke si mer om. Marihuana og hasj lukter begge to men marihuana lukter nok mer enn hasj. Marihuana lukter nesten kattetiss eller hvert fall temmelig syrlig og skarpt. Hasj lukter mer søtlig og tyngre. Det er også forskjell på hva selve stoffet lukter og hva røyken fra stoffet lukter. Det kan hende det er marihuana for det lukter ganske forskjellig fra hasj.
Andre stoffer:
Andre stoffer lukter også, men mest hvis man stikker nesa borti selve stoffet. F.eks. amfetamin lukter kjemisk, stikkende, nesten kvalmende, hvis man lukter på selve stoffet. GHB lukter (det er flytende) men også der må man stikke nesen borti. Det samme gjelder kokain som lukter litt svakere enn amfetamin. Piller og heroin lukter ikke så mye. Dvs. røyk fra heroin lukter, også ganske kvalmende og ubehagelig lukt.
Det hender at folk som bruker stoffer får en kroppslukt som kan være påvirket av stoffer. Men her er det vanskelig å si noe konkret. Vi tenker at det viktigste er at du tar vare på deg selv og finner noen du kan snakke med – gjerne sammen far. Skulle søsteren din ønske å få hjelp, kan dere kontakte oss og vi vil gi dere mer informasjon om hvordan dere går frem.