Hei. Jeg er en jente på 15 år. En venn av meg som er et år eldre røyker hasj innimellom. Han vil ikke la meg prøve men jeg vil bare for å kjenne på det. SÅ jeg spurte om det og han sa ok men han anbefalte det ikke. Jeg tenker jeg skal spørre neste måned igjen fordi da er moren min bortreist i en dag. Han bor på XXXXX så jeg skal dra dit da og prøve tenker jeg hvis det er fortsatt greit for han. Er det veldig dumt? Jeg mener det er jo bare for å prøve/kjenne på det..
Kvinne, 15 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er veldig normalt at du er nysgjerrig på hvordan det er å prøve hasj, og vi synes det er fint at du skriver inn til oss før du tar en endelig avgjørelse. Vi kan ikke ta avgjørelsen for deg, men vi kan gi deg flere fakta som du kan ta med i din vurdering.
Virkningen av hasj avhenger av brukerens personlighet, forventninger og miljø, samt rusdosen. Rusen kan gjøre deg avslappet og pratsom, og forsterke sanseinntrykk (særlig farger, smak og musikk). Mange opplever seg selv om mer åpen og sosial, med hyppige latteranfall.
Imidlertid vil ikke alle oppleve slike effekter. Noen får svært ubehagelige opplevelser med kvalme og svimmelhet. Cannabis gir både dempende og svakt hallusinogene symptomer, noe som kan innebære endret virkelighetsoppfatning.
Når koordinasjonen, konsentrasjonen, reaksjonsevnen og vurderingsevne blir svekket, øker sjansen for lite gjennomtenkte handlinger eller ulykker. Videre kan korttidsminnet og tidsoppfatningen forstyrres. Korttidsminnet kan være nedsatt opptil et par dager etter rusen.
Akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger (hasjpsykose) kan også forekomme, avhengig av personlighet og omstendigheter, sinnstilstand, mengde inntatt stoff og innhold av THC (det viktigste virkestoffet i cannabis). Men det skjer sjeldent ved førstegangs bruk.
Det er også verdt å merke seg at det som kan skje hvis du forsøker å røyke en gang, er at du trår over en terskel for hva du synes er greit og ikke greit å gjøre. Det kan være lurt å spørre seg selv noen spørsmål i forkant.
- Hvis du har en positiv opplevelse, skal du fortsatt bare gjøre det den ene gangen?
- Hvis du ikke får en rusopplevelse, skal du prøve det en gang til da? (En del opplever ingen eller lite effekt første gang de tar hasj)
- Og hvis du senere blir tilbudt å røyke på en fest, hva sier du da?
Om du bestemmer deg for å prøve og røyke hasj, foreslår vi at du ikke røyker så mye og at du er sammen med folk du stoler på og på et sted du føler deg trygg. Les mer om hasj.