Forsinket virkning på amfetamin

Hei! Jeg skyter amf, men vanligvis inntrer ikke effekten med en gang jeg har trykt inn stempelet. Jeg pleier å skyte 0.2 – 0.5
Jeg merker noe umiddelbart… men full effekt inntrer ikke før opp til en halvtime senere…? Hva kan være grunnen til dette? Dårlig blodsirkulasjon? Har også påvist høy blodprosent om det kan ha noe å si…
Av og til kan jeg til og med sove et par timer rett etter inntak for å så våkne utvhilt og grisespeeda….
Er det mulig jeg bare har ekstrem toleranse og trenger dobbelt så mye?
Har dere noen forklaring?

Mann, 19 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Selv om man injiserer amfetamin vil det ta litt tid før man får full effekt etter inntak. Faktisk opp mot en halv time. Amfetamin påvirker signalstoffene noradrenalin, serotonin og dopamin i hjernen. Disse virker på ulike måter i kroppen.
Det første man merker er økt puls og blodtrykk (noradrenalin) og større pupiller. I kroppen tar det litt tid før signalstoffene bygger seg opp og virker for fullt i nervecellene. Serotonin og dopamin gir den største psykoaktive effekten (velbehag, motivasjon, selvsikkerhet, tilfredshet, glede, fokus) og det tar derfor litt tid før man merker maksimal effekt.
Amfetaminbruk over tid øker også toleransen slik at man trenger mer for å oppnå ønsket effekt enn man gjorde de første gangene. Det er også individuelle forskjeller som avhenger av for eksempel alder, vekt, kjønn, helse og livsstil. Noen «tåler» også dessuten mer enn andre uten at det lar seg forklare lett hvorfor.