Far som røyker hasj

Hei! Jeg har et barn sammen med en mann som røyker hasj fra tid til annen. Jeg er vokst opp i et hjem hvor dette er sett på som en stor synd, og greide aldri å roe meg med denne tilverelsen. På grunn av dette ++ gjorde vi det slutt. Han har nå barnet annenhver helg. Problemet er at jeg kjenner pappan så godt at jeg VET med sikkerhet at han røyker, og har pratet med han på telefonen hvor han er sløv etc etter jeg gjorde det slutt. Han røyker nok ikke når han har barnet, men jeg synes likvel ikke dette er bra når han har et barn. Har tenkt mye på å sende beskymringsmelding, men samtidig er han en god far når barnet først er der, og jeg ønsker virkelig ikke å gjøre slik at barnet vårt mister pappan sin. Jeg vet at pappaen kan holde seg rusfri igjennom en tisseprøve periode, men kommer til å starte igjen når han er ferdig. Han kjenner kroppen sin og mengden hasj også så godt at han vet hvor mye og hvor lenge før en tisseprøve han kan røyke for å tisse rent.

Kvinne, 21 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du synes det er ubehagelig å ha barnet ditt hjemme hos han når du vet at han røyker hasj – selv om han er en god far og ikke bruker når barnet er hos ham. Du behøver ikke nødvendigvis å sende en formell bekymringsmelding til barnevernet (selv om dette heller ikke er uaktuelt), men i første omgang tenker vi at du kan ta en uforpliktende telefon til dem og høre hva de tenker generelt rundt en slik case. Barnevernet kan gjøre en objektiv vurdering basert på sine erfaringer.
Dersom du ikke har gjort det allerede, bør du også snakke direkte med ekspartneren din om din bekymring.
Du er velkommen til å ringe oss om du har behov for å drøfte saken videre.