Ettervirkninger / abstinens

Hei, jeg har brukt amfetamin i fire år med kortere og lengre opphold. Fra senhøsten 2015 og frem til desember 2016 brukte jeg det daglig og siste halvår injisert jeg daglig og mye. For meg bidro amfetaminen til at jeg ble rolig, fokusert, sørget for fravær av uro og tankekjør og såklart fikk jeg velbehag. Jeg er i jobb (dvs gradert sykemeldt nå), og var det også hele tiden når jeg gikk på amfetamin. Som du sikkert forstår, gikk det hele over styr høsten 2016 og det endte med at jeg ble stanset i trafikken, mistet førerkort, og venter nå på dom. Det ble imidlertid redningen for meg og jeg stanset på dagen å ta amfetamin og har ikke tatt noe siden. Jeg har tett dialog med fastlege, går til overvåket urinprøve tre ganger per uke og kartlegges på ARA mtp videre oppfølging/behandling. Skal også utredes for ADHD. Har også inngått AKAN avtale med arbeidsgiver. De første to ukene etter jeg sluttet strevde jeg med søvn, og mareritt, uro, og fysiske smerter i ledd, samt prikking i huden, kløe og svette. Nå er det gått drøye seks uker og alt det amfetaninen fjernet er tilbake (angst, uro, tankekjør, søvnløshet) og det er tøffe tak. Selv om jeg strever og rusmisbruket har fått store konsekvenser mtp tap av førerkort og etterhvert en dom/straff, så opplever jeg lite psykiske eller fysiske ettervirkninger eller sug etter rusen. Det virker for lett å slutte, det jeg frykter er det jeg ikke vet eller kan forberede meg på. Jeg har forsøkt å finne litteratur som sier noe om tiden etterpå, uten å finne noe. Kan du si noe eller henvise til aktuell litteratur som sier noe om hva som kan møte meg av utfordringer ?

Mann, 50 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er veldig godt beskrevet hvordan du opplever dette. Du er ikke alene, nesten alle og enhver som har vært i en liknende situasjon, har den samme opplevelsen som deg. Det handler nok mye om å være rusfri over tid og på den måten bli mer rolig og bli kvitt mer av tankekjør og angst. Men forsøk gjerne også å finne konkrete redskaper (ikke bare medikamentelle) som kan redusere tankekjør og angst. Ulike former for mental trening er veldig nyttig for mange. Det gir resultater over tid, ikke som en pille som virker med én gang, men varige resulatater. Det er som fysisk trening, man må jobbe for å oppnå ting og holde det ved like. Ulike former for mindfulness er svært nyttig for flere. Du kan også kontakte NADA-akupunktur som mange har stor glede av og blir mye roligere av. Sjekk NADA-Norge på lenken her. NADA er nåler i ørene som du kan gå med en ukes tid og deretter bytte dem. Vi håper du kan finne motivasjon også i det å kunne få førerkortet tilbake. For mange kan det være en hjelp å støtte å måtte avlegge prøver.
Litteratur:
Vi fant en bok av en som har vært tidligere rusmisbruker. Han skriver mye om prosessen du er i og skal gjennom. Roger Karlsen: Nykter – om avhengighet og recovery.