Alkohol som medisin

Min mann på 67år har hatt øresus i 3 år.
De siste 2 1/2 årene har han drukket 1/2 – 2/3 flaske whisky hver kveld for å roe ned lyden, og for å få sove.
Dette går utover ekteskapet og kredittkortgjelden øker pga. høye utgifter til alkohol.
Han innrømmer problemet, men gjør ingen ting med det.
Han sier han skal gå til legen, men gjør det ikke.
Som regel blir han sint når han konfronteres med dette.
Hvordan kan han hjelpes ? Stenge kontoen ? Tømme ut alkoholen ?

Kvinne, 57 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at dette har blitt et problem for deg, det å drikke så mye whisky hver kveld er ikke bra for hverken helse, lommebok elle ekteskap. Du lurer nå på hva du kan gjøre for å hjelpe mannen din. Dette er ikke noe lett spørsmål å svare på. Manne din er voksen, han sier at han innser problemet, men han gjør ikke noe for å løse det. Du skriver at han blir sint når du konfornterer han med det, og lurer på om du bør stenge konto eller tømme ut alkohol. Vi er litt usikre på om det er noen god løsning, vil han ikke bare kunne skaffe seg nye kredittkort? Og kjøpe mer alkohol?
Uansett om han blir sint eller ikke, tenker vi at dere er nødt til å snakke sammen om situasjonen. Hvis han blir sint, så la han bli det, men fortell han samtidig at dette er noe dere skal snakke om uansett. Fortell han at dette har blitt et problem for deg, og be han om innspill til hvordan det kan løses. Hvis han ikke viser noen vilje til å samarbeide med deg på dette er det kanskje ikke så mye du kan gjøre for å tvinge han. Du er tross alt ikke hans «fangevokter» med ansvar for hva han gjør eller ikke gjør, og du kan ikke bestemme at han skal samarbeide med deg hvis han ikke vil. Det eneste du kan bestemme er hvordan du reagerer, og hva slags påvirkning du vil ha i ditt liv. Hvis situasjonen blir uutholdelig for deg er kanskje det eneste du kan gjøre å fjerne deg fra den.
Hvis dere finner ut at dere ønsker hjelp til å snakke sammen om dette på en god måte kan dere kanskje oppsøke familie-/parterapeut. Det kan kanskje bidra til at dere klarer å ha en nyttig dialog.
Les gjerne våre sider «bekymret for partner» for gode råd og innspill.